30
Mayıs
2024
Perşembe
ANASAYFA

KÜRTLER İKİYE BÖLÜNDÜ ÇÖZÜM İKİSİNDEN BİRİNDE

'Kürt sorunu' üzerine uzun yıllardır çalışan Prof. Doğu Ergil çözüme yönelik bir öneride bulundu

Kürt sorunu üzerine uzun yıllardır çalışan Prof. Doğu Ergil, 1995’ten beri çok kritik raporlara imza attı. Ergil, geçen onca yıl içinde hiçbir siyasetçi tarafından aranmadığını söylüyor ve bu ilgisizliğin sebeplerini arıyor.

Ergil, son olarak Ankethane adlı bir şirketin hazırladığı “Kürt Raporuna” danışmanlık yaptı. Ergil, Akşam'dan Nagehan Alçı'ya “tampon Kürtler”den ve Kürt sorununun çözümünde oynayacakları kilit rolden bahsetti.

Yine bir Kürt Raporu’na danışmanlık yaptınız. Kimin araştırmasının sonucu bu?

Ankethane diye bir araştırma şirketi. Anladığım kadarıyla şöyle olmuş: DTP için bir araştırma yapmışlar, yani zaten sahadaymışlar. Sonra o araştırmaya başka sorular ekleyerek kendileri için ikinci bir araştırma hazırlamışlar. İşte ben o araştırmaya danışmanlık yaptım.

ALLAH’IN KULU BENİ ARAMADI

Bu araştırmanın kimin tarafından satın alındığını ve kullanıldığını biliyor musunuz?

Bilmiyorum ve hiç de önemli değil benim için. Benim gibi insanların görevi araştırma yapmaktır. Bu araştırma çıktığından beri birkaç ülkeye davet edildim. Sefaret mensupları aradı fakat benim ülkemin ne bir siyasi partisi, ne hükümetinin herhangi bir kurumu aradı. 95’ten yani kritik raporlarım yayınlandığından beri bir Allah’ın kulu aramadı.

Neden aramıyorlar?

Bu, iki şeye yorulabilir: 1) Hiçbir şekilde bilimin gerçek bulgularına uygun politika üretilmiyor. Bu yüzden bilimsel verilere ihtiyaç yok. 2) Bilimsel verilere uygun bir değişimi arzu eden yok.

MİLLİYETÇİLİK KESKİNLEŞİYOR

Sanırım bu raporlara bakılırsa bir takım değişiklikler gerekiyor. 65 il ve ilçede toplam 14 bin 243 kişiyle yapılmış bir anket elimizdeki. Burada en çok öne çıkan sonuçlar neler?

95’teki sonuçlara göre milliyetçiliklerin keskinleştiğini söyleyebiliriz. Bir kere araya onca yıl boyunca giren kan var. Fakat tüm provokasyonlara rağmen geniş anlamda bir Türk-Kürt çatışması yok, buna karşı bir istek de yok. Bu çok önemli. Bunun üzerinde uzun uzun düşünmeliyiz.

Neden yok sizce? Çatışmayı önleyen ne?

İki grup var. Biri DTP, PKK çizgisi. Bunlar kimlik üzerinden siyaset yapıyor. Ben bunlara “Siyasal Kürtler” diyorum. Bunların dili şiddetle yüklü. Kürtçülük yapıyorlar. Bir de hiçbir şekilde şiddeti siyaset aracı olarak görmeyen bir kitle var. Kimlikleri konusunda duyarlı olsalar da siyasetin temeline kimliği oturtmuyor bu Kürtler. Ben bunlara “Kültürel ya da Tampon Kürtler” diyorum.

TAMPON KÜRTLER AKP'YE OY VERDİ

Bunları siyasette kim temsil ediyor?

Aslında hiç kimse. Ama genellikle AKP’ye oy vermişler. Yani kendilerine has Kürt kimlikli bir partileri yok.

Neden kültürel Kürt bunlar?

Çünkü kendilerini Kürt olarak görüyorlar ve Kürt olarak kalmaya kararlılar. Fakat Türkiye Cumhuriyeti’ne entegrasyonu siyasetlerinin ana hedefi olarak görüyorlar.

Kürt kimlikleri nerede?

Dillerinde, hislerinde, adlarında...

BATI HOMOJEN MUAMELESİ YAPIYOR

Kültürel Kürtlerin şikayetleri neler?

Doğu’dakilerin büyük şikayetleri var. Bir kere orasının Türkiye’nin eşit bir bütünü olmadığına inanıyorlar. İkincisi dışlandıklarına inanıyorlar. Adlarını değiştiriyorsunuz, dillerini kullandırtmıyorsunuz. Kürt olmanın bedel ödeyerek mümkün olduğunu düşünüyorlar. Batı ise bunu bilmiyor. Bilmediği için de kızıyor. Nereden çıktı bu Kürtler diyor?

KÜRTLER ARASINDAKİ FARKLILIK

Kültürel Kürtler ile siyasal Kürtlerin şikayetleri arasında ne gibi farklar var?

Siyasal Kürtler kimlik üzerinden siyaset ürettiği için ayrımcılık yapıyor. DTP hep Kürtler için politika üretiyor, ülkenin bütünü için hiçbir şey söylemiyor. Ancak şikayetleri arasında fazla fark yok bu iki grubun. Kürt olmanın ağırlığını ikisi de hissediyor. Ama kültürel Kürtler bütünleşmekten yana. Kürtlüklerinin kabulü ve saygı görmesi karşılığında bu ülkeye sadakatle bağlı olduklarını her fırsatta söylüyorlar. Ötekilerin sadakati ise pazarlığa bağlı.

Nedir pazarlık şartları?

Af ve özerklik örneğin. İstekleri hep siyasal nitelikli. Ötekiler ise yaşamsal taleplerde bulunuyorlar. Ama ikisinin ortak noktası Kürt kimliğinin kabulünü istemeleri. Oysa Kürt şimdiye kadar hep reddedilmiş.

NEDEN SESSİZ KALIYORLAR?

Kürt kimliğini tanımanın içine neler giriyor?

Bütün mesele bu. Dağa gitmeyi engellemek için şiddetin bir siyaset aracı olarak kullanılmasını engellemek lazım. Bunun için kültürel Kürtler’i muhatap almalıyız. Madem ayrılmak istemeyen geniş bir kitle var. Bizim muhatabımız onlar. Onları karşımıza alıp sormalıyız.

Kimleri? Siyasette temsil edilmiyorlar ki?

Bir sürü sivil toplum örgütü var, kamu önderi var. Arkalarında bir sosyal hinterlandı olan insanlar var.

Ben burada bir asimetri görüyorum. Siyasi Kürtler’in sayısı kültürel Kürtler’den çok daha az olmasına rağmen siyasette varlık gösteren hep siyasal Kürtler. Kültürel Kürtler neden bu kadar sessiz?

Bütün mesele burada zaten. Bu insanlar siyasete girerse radikallerin hiçbir mazereti kalmayacak. Ölüp, öldürmeye devam edemeyecek. Ederse altında başka niyetler olduğu anlaşılacak.

TERÖR ÖRGÜTÜ TEHDİT EDİYOR

Kültürel Kürtler ellerindeki böyle büyük gücü neden kullanmıyorlar?

1) PKK bunları sürekli tehdit ediyor, hatta öldürüyor. Bakın Fethullah Gülen ekibi Diyarbakır’da Kürt sorunu üzerine bir toplantı yapacaktı, yaptırmadılar. Onun ötesinde kültürel Kürtlerin muhatap alınması için Kürtlük denilen bir olgunun kabul edilmesi lazım.

Bu olgu nasıl kabul edilir?

Açın anayasayı bakın. TC vatandaşı Türk’tür, yazar. Onun yerine Türkiye’de yaşayan herkese TC vatandaşı demek lazım. İlla bir etnik tanım şart değil. Biz herkesin haklarını sağlayacağımıza, herkesi tek kimlik altında toplamaya çalıştık. Ben bunu bir huniye benzetiyorum. Ağız kısmında Türkiye’de yaşayan herkes var. Ama alttan Türk olarak çıkmak zorundasın. Bunun için de baskı uygulamak lazım. Yani sistemin içinde baskı var.

"KİMSEYİ KÜRTLÜKTEN VAZGEÇİREMEMİŞİZ"

Bu huniden geçerek Türkleştirdiğimiz, başka bir deyişle asimile ettiğimiz Kürtler var mı?

Hayır, kimseyi Kürtlüklerinden vazgeçirememişiz.

DTP, PKK’YI ASLA KARŞISINA ALAMAZ

DTP’ye karşı açılmış bir kapatma davası var. Geçtiğimiz hafta savunmalarını verdiler. Siz DTP’nin savunmasını nasıl buldunuz?

DTP, PKK’nın yavrusudur denemez ama PKK’nın hâlâ etkisi altındaki bir siyasal iklimin içinde doğduğu için o iklime uygun hareket etmek zorunda. O yüzden PKK’yı asla karşısına alamaz. Fakat DTP de şunu yapamıyor: şiddet verimliliğini yitirmiş bir yöntemdir, diyemiyor. Çünkü “sana ne” cevabının karşılığını verecek durumda değil.

DTP’nin içindeki ılımlı kanat niye kendi ayırıp, daha geniş bir kitleye hitap etmeyi seçmiyor? PKK korkusundan mı?

Bir tarafta PKK diğer tarafta devlet korkusundan.

Ama devlet DTP’yi kabul ediyorsa daha yumuşağını neden kabul etmesin?

DTP de Meclis’e normal yollardan girmedi ki. DTP kayalar arasından çıkan bir bitki gibi. O yüzden kültürel Kürtler iki arada, bir derede. Bir taraf uçurum, öbür taraf sert kaya.

Kimlikler konusunda bir ilerleme olmazsa kültürel Kürtler’den siyasal Kürtler’e doğru bir kayış olur mu?

Olur tabii. belki de oluyordur. Bilemiyoruz ki. Bu konular araştırılmıyor maalesef. Kürt varlığını kabul etmediğimiz için ilerleme olmuyor.

Olsa bile çoğunluk kültürel Kürt değil mi? Dolayısıyla çok sabırlı bir topluluktan bahsediyoruz o zaman?

Evet, ve bunun sebebi son dönemdeki iyileşmeler ve AB perspektifi. Kürtler bir gün Avrupalı olacak bir devletin vatandaşı olmanın mutluluğundalar. Bu umut kaybolursa ayrışma gerçekleşebilir. O yüzden bir an önce aklımızı başımıza toplayıp tampon Kürtleri köprü haline getirmeliyiz..

Tempo
Yayın Tarihi : 22 Eylül 2008 Pazartesi 16:20:30


Bu haber hakkında yorum yazmak ister misiniz?
Yorumlarınız
oviraptor IP: 88.253.94.xxx Tarih : 22.09.2008 21:09:28

orta çağda kalmış zihniyete sahip bir kaç aşiretin bir araya gelip devlet kurması düşüncesi zaten çok saçma kaç kişi bunlar ne tecrübeleri var barzaniyi görüyoruz önce devlet dedi sonra eyalet dedi şimdi yırtınıp duruyor ırakta taraflar ırakı yıkacak yeni bir devlet kurulmasına imkan verecek bir anlaşma imzalama dı ki ırak yine ırak zaten ırak bölündüğü anda türkiyenin kıbrıstaki haklarına benzer haklar yeniden doğar ve türkiye orada hak idda eder kim ne kadar yırtınırsa yırtınsın bu böyle misak-ı milliden bir şekilde ıraka toprak bırakılmış ırak bütün bir devlet olduğu sürece sen nerde devlet kuruyorsun okuma yazması olmayan dağ adamları siz gidin koyun otlatın dağlarda en iyi onu yaparsınız bırakın devleti biz kurarız eğer rica etseniz sizede bir devlet kurardık ama ingilizle bir olmayı tercih etti atalarınız


Erzen KUŞMAN IP: 85.110.199.xxx Tarih : 23.09.2008 17:44:28

Aslını söylemek gerekirse Doğu bey kürt sorununu çok iyi tanımlamış.Türkiye gerçekten ilerlemek istiyorsa o halde Türkiye nin Kürt halkının sorunlarını, isteklerini dikkate alması gerekir.Çünkü eğer Türkiye Avrupa lı olmak istiyorsa öncelikle Türkiye otobüsünün Diyarbakır surlarının arasından geçmesi lazım.Yani evet kabul etmemiz lazım Kürt sorunu bu ülkenin bir gerçeğidir.Yıllardan beri bu ülkede Örneğin geçen gün Urfa'da olduğu gibi bir evde hem bir asker hem de bir pkk li öldü.Yani artık hep beraberce ARTIK YETER diyelim .Hangi hükümet geldiyse hep Kürt sorununun çözümü için korktu AKP nin(doğu ve güneydoğuda seçim zamanında halkın oylarını yoplayarak savaşa son vereceğini söyledi gibi) Kürt sorununu kesin çözeceğini söyledi gibi. Ve bu savaşa halkça kardeşçe bi son verelim ;çünkü herkes de biliyor ki savaşın hiçbir şeyin çözümü olmadığını.Her şeyin güzellikle çözülmesi ve kardeşçe,insanca yaşayabileceğimiz bir Türkiye için hep beraberce...saygılarımla


Ersin KALAMAN IP: 212.175.137.xxx Tarih : 25.09.2008 14:31:44

Kürt sorununun ne olduğunu millet anlamıyor.Kürtün sorunu var da diğerlerinin sorunu yok mu?Sorun ne?Sorun devletin uygulaları ise bundan rahatsız olmayan kimler var?Sorun geri kalmişlık,yoksulluk,göç,adaletsizlik ise bunların hepsi ülkenin her tarafında kıyamet kadar var.Sorun inançlara ve kültüre baskı ise yine aynı şekilde her bölgede var.O zaman neden problemi Kürt sorunu olarak kamuoyuna yansıdıyorsunuz.Bu bölücülüğün bizzat kendisidir.Ülkede kendini kürt olarak tanımlayan insanların sorunları ne ise diğer vatandaşların sorunları aynıdır.Mesele TC devletinin ülke insanlarının sorunlarını çözecek yapısal değişimleri yapması meselesidir.TC devletini kuran millet birlike yaşama iradesini tarihi ve milli değerleri ile birlikte ortak payda kabul etmiştir.Kuruluş felsefesine aykırı olarak üretilen ve uygulanan politikalar bu milleti 80 yıldan beri yoksulluğa,açlığa,düşmanlığa,adaletsizliğe,ahlaksızlığa,çürümeye,geri kalmışlığa,paryalığa,uşaklığa,etnik ayrımcılığa mahkum etmiştir.Devlet içinde çeteler üreterek kendi insanını birbirine vurdurarak kardeş kavgası çıkarmış,ülkenin zenginliği çeteler tarafından talan edilerek ülke bölünme noktasına getirilmiştir.Bin yıldan beri bu topraklarda yaşayan bu millet nice kaoslar,badireler atlatmış ama allahın izniyle bunları atladarak tarih sahnesinde var olmayı bilmiştir.Bugün de bu kritik ortamdan çıkma becerisini inşallah gösterecektir.Kimsenin şüphesi olmasın


M.SALİH ÖZBEY IP: 88.253.101.xxx Tarih : 23.09.2008 05:43:54

DOĞU ERBİL ,HOCA eskisi kadar. “ TARAFGİR “ bir Araştırma yapmamış anlaşılan ! Rahmetli, Sakıp Sabancı , TUSİAD başkanı, Olduğu,Zaman, DOĞU erbil'in Meşhur,KÜRT raporunu O finanse etmişti ! Ve O zamanlar,ÇOK SES getirmişti ! Demek, Zaman KİŞİLERİ, olgunlaştırıyor, PROFESÖR’DE olsa ! O zamanlar, KÜRT, Halkına ,DERİN, DEVLET’İN KÜRTLERE ,MÜTHİŞ BASKILAR, yaptığını ! PKK'nın da ,Bu baskılara, Karşı bir REAKSİYON olarak geliştiğin söylemişti ! Şimdi 180 derecelik bir DÖNÜŞ Var Hoca da ! SİYASAL KÜRTLER, diye Adlandırdığı, PKK ile . DPT’bahis ediyor ! Evet , DOĞU Halkı, DTP ile AYNI KULVAR’DA değiller ! DPT’yi TEHDİT,Korku zoru ile seviyorlar ! DTP''nin yaptıklarını, KESİNLİKLE, TAVSİP etmiyorlar ! DPT’nin Kadın Milletvekilleri, PKK'nın önce gelenlerinin, "KAPATMALARI " DİYARBAKIN , DAĞ KAPI' Kadın belediye başkanı, APO'nun KAPATMASI, olduğunu daha Geçtiğimiz hafta Açıklandı ! APO'nun eski arkadaşlarından, biri tarafından Almanya'da sitesinde açıklama yapıldı ! SONUÇ olarak ; AKP’ de, DOĞU HALKINI, OY MAKİNESİ gördü ve öyle kullanıyor " Zaten, DOĞU halkı  ÜRKEK ve Çaresiz ! Bir yerden, PKK baskısı, Bir yerden, GEÇİM sıkıntısı ve İŞSİZLİK, FAKİRLİK ! Bir karabulut gibi, ÜZERLERİNE ÇOKMÜŞ ? Doğu HALKI YANİ KÜRT olup TÜRK , olmakla, gurur duyan insanlar ! ve Şöyle bir Yakınmaları var “ DOĞDU, TÜRK DİYE HORLANIYORUYORUZ, BATI DA PKK’LI DİYE DIŞLANIYORUZ ! Çok doğru bir TESPİT ! DOĞU ERBİL ,Hoca'nın, "KÜLTÜREL KÜRT" tanımı yaptığı DOĞU ,Halkı'nın , ( İKİ ) önemli sorunu, var ! PKK,TEHDİTİ, ve İŞSİZLİK ! Öyle kültürel haklar , falan peşinde olmadıkları, görülecektir !


murat demir IP: 78.160.180.xxx Tarih : 23.09.2008 23:16:17

Bakın arkadaşlar, yıllardan beri bu ülkeyi bölmek isteyen, bu ülkenin ekmeğini yiyip ihanet eden kandırılmış yada içinde o hissi besleyen insanlar ve de onları destekleyen dış güçler var..Ben de doğuda yaşıyorum ve benimde yolum yok, suyum yok, her türlü imkandan yararlanamıyorum; fakat ben asla silah alıp ta dağa çıkmayı düşünmedim.Çözüm bir kere bu değil, bakın önümüzde Irağı görün ne haldeler.SADDAMI MUMLA ARIYORLAR..UNUTMAYIN Kİ BAŞKA TÜRKİYE YOOOOK.TÜRKÜN KÜRTTEN - KÜRTÜN TÜRKTEN HİÇBİR FARKI BUNU ARTIK BİRİLERİNİ (AVRUPA VE ABD SEVDALILARI ANLASIN).


ŞAHİN KUNDALLI IP: 78.188.112.xxx Tarih : 26.09.2008 16:19:17

kürt sorunu çözülecek er ve gec çözülecek duman cıktığıyerde ateş yok diyemezler GAZİANTEP ARABAN ŞAHİN


irfan ruhalı IP: 78.162.112.xxx Tarih : 26.09.2008 11:18:58

oviraptor bak bütün yorumları okuma fırsatım olmadı ama seninkini okudum sadece bikaç aşiret diosun bırak doğu yu güneydoguya sadece gel bak görürsün bikaç aşireti..okuma yazması olmayan dag adamları diosunn onuda araştır bak ne doktorlar ne avukatlar ne ögretmenler ne üniversite mezunları dagda onuda arastır öğren tamam mı koçumm evinde oturup 2-3 cümle yazarak bişey bildiğini sanma gel yaşa görrr türkiye nüfusunu araştır bakalımm 30 milyon a yakın kürt var biliyormuydun bunu..ya adam gibi bildiklerini yaz yada susmayı tercih et..urfa yı fransızlardan kurtaran sendin değilmii bendim demiyorum ama hep beraber kurtarıldıı çanakkale de kürtler az mı şehit oldu olsunlarr tabii ama sen öle bişey biliomuş gibi konusarak bi yere ulaşamazsın tamam mı


murat-1 IP: 88.228.99.xxx Tarih : 24.09.2008 15:12:20

doğu hoca şu ana kadar hiçbir soruna kafa karıştırmaktan başka bir çözüm bulmuş insan değil.Ona hiç güvenmeyin görüşleri çok saçmadır.Bir iki entel kitap oıkumakla ülke sorununa çözüm bulamazsın sn.hoca sen bence asıl işin ne ise onla uğraş.Tüm Kürtler bu ülkede Türklerle kardeşçe yaşamaya hazırdır.(PKK ve yandaşları hariç tabi)durup durup kaşımayın bu sorunu ha çok devlet filan isteyen varsa kuzey ıraka gitsin var orda bişeler bende kürdüm noolmuş yani.Biz kürtlerin tek yolu var PKK yı reddederek Türkiyeyi sevmek.Geçmişte olduğu gibi ingiliz oyununa gelmeyelim.


kenan boz IP: 88.254.92.xxx Tarih : 25.09.2008 20:04:28

bir kürdün türkle türkünd e kürtle sorunu yok insanca şu ülkede yaşayalım bu tür konuları çıkarıp insanlarmızın aklını bulandırmayın milletimizin birbiri ile sorunu yok kardeşçe yaşayıp gidiyoruz asıl bu konuyu ortaya çıkaranlar vatan hainidir bu böyle biline ''aslımı inkar etmem adıymanda doğduğum için kürt olarak bilirler beni ama asLında '' TÜRK OĞLU TÜRKÜM BEN '' BİZİM KİMSEYLE SORUNUMUZ YOOKKKKKKK SORUNU OLANLAR BU ÜLKEYİ BIRAKIP GİTSİN BÖYLE BİR DAVAYI KÜRTLER SÜRDÜRMÜYOR halkımızı çıkarları için birbirine düşürenler var ''ASLIM KÜRT AMA GERÇEKTEDE TÜRKOĞLU TÜRRKÜÜÜÜMMMMM ADIYAMANLI KENAN SAYGILAR


ali IP: 88.231.163.xxx Tarih : 26.09.2008 08:34:26

SAİM ULUDAĞ abicim helal olsun sana.çok doğru söylemişsin.ama bu çağda bile bunu anlamayan bir sürü insan var. OVİRAPTOR OKUSUN atı da sizinkiler evcilleştirmişti zaten kültürün başlangıcı bü tür şeylerle doğuyor. Sen ve senin gibiler kürlerin 50 yıl onceki düşünsel kapasitesindesiniz.


ali IP: 88.231.163.xxx Tarih : 26.09.2008 08:36:05

kenan boz katılmıyorum çözüme hizmet edecek hiçbir mantıklı söz bulamadım maalasef


nurettin IP: 85.98.165.xxx Tarih : 23.09.2008 10:00:22

SAİM ULUDAĞ abicim helal olsun sana.çok doğru söylemişsin.ama bu çağda bile bunu anlamayan bir sürü insan var. "YAŞAMAK BİR AĞAÇ GİBİ TEK VE HÜR VE BİR ORMAN GİBİ KARDEŞÇESİNE"


İBRAHİM ÇAKICI IP: 88.240.14.xxx Tarih : 26.09.2008 02:48:20

BU KEZ UZUN UZUN YAZMAYACAĞIM. ZATEN ERSİN KALAMAN İSİMLİ YORUMCU BEZİM YAZACAKLARIMI GAYET GÜZEL YAZMIŞ. YALNIZ ŞUNU YAZMADAN GEÇEMEYECEĞİM. BU MEMLEKET TÜRKÜN DE KÜRDÜN DE ÖZ MALIDIR. BU GÜN TÜM TARİH ARAŞTIRMALARI TÜRK VE KÜRDÜN BABA BİR DEĞİLSE BİLE DEDEBİR KARDEŞİ OLDUĞUNU ORTAYA ÇIKARIYOR. BU ÜLKENİN 14 YIL TÜRK TARİH KURUMU BAŞKANLIĞINI YAPMIŞ VE BÜTÜN BUNLARA AİT DELİLLERİ YAKALAYARAK AÇIKLAMIŞ VE HATTA BU NEDENLE GÖREVDEN ALINMIŞ PROF. HALAÇOĞLU'NUN TÜM ARAŞTIRMALARININ SONUCUNDA VARDIĞI SONUÇTUR BU!... HATTA KENDİ AŞİRETİ BİLE KENDİLERİNİ KÜRT SANIYORMUŞ. DAHASI DOĞUDAKİ BİR ÇOK GÖÇER AŞİRETİN SONRADAN KÜRTLEŞTİĞİ DE BİR GERÇEK...


emrahunaloglu.tr.gg KARS IP: 78.160.155.xxx Tarih : 23.09.2008 01:50:13

KARDEŞİM ETMEYIN YA ALLAH ASKINAA YAA... NERDE KÜRT SORUNU NERDE YAA ... BAKIN VALLA BILLA ... BENIM ARKADAŞALRIMIN ÇOGU KÜRT YAA HEPSI DE BENIM KARDEŞİMDEN YAKIN BANA HERGUN BERABERIZ YEDIGIMIZ İÇDİĞİMİZ AYRI GITMIYO ..... IKIDE BIR BU KONUYU GUNDEME GETIRIP AVRUPA VE ABD NIN ÇIKARLARINI DESTEKLEMEYIN ..... ALLAH ASKINA BU 3 GUNLUK DUNYADA YAAA .... TÜRK KÜRT KARDEŞDİR AYRIM YAPAN ASLINDA VATAN HAYINIDIR... SAYGILAR EMRAH ÖZTÜRK KARS


warested IP: 78.188.46.xxx Tarih : 24.09.2008 13:28:23

Doğu Hoca önemli uyarılarda bulunmuş. umarım devlet olarak gerekli adımlar atılır.yoksa biliyoruz ki var olan dış odaklar böylesi kültürel farklılıkları daha az olan bir çok ülkede neler yaptılar.


atalay IP: 82.240.251.xxx Tarih : 25.09.2008 11:24:39

yorum yapan arkadaslarin dikatine hic biriniz kardesinizi yada abinizi yada bir yakininizi kayip etinizmi gercekten aci okadar kotu bir sey insan olunciye kadar unutmaz uzakta bakarak baskasinin kani ozerine yorum yapmak sizce kolay olmali dogu hoca soyledikleri dikate alinmali serefli bir yurt sever savas degil baris kardeslik cozom oretmeli uzakta bakarak kiskirtanlar beyhude ise yaramaz olmali aksi taktirde bir gun ayni aciyi sende dadar kendini ve bozgunculari nalet ile anarsin dogru yolda sasmiyalim cozom arayanlarada takoz olmayalim yasasin baris yasasin demokirasi yasasin insanlik


saim uludag IP: 77.248.86.xxx Tarih : 23.09.2008 01:05:11

biraz saygi ve sevgi her sorunu cozer dagliymis sehirliymis herkes allahin kuludur insandir elbet insanlar diliyle kulturuyle vardir yok sayamayiz butun irklar guzeldir hic bir irk digerinden ustun degildir saygilar