16
Mayıs
2024
Perşembe
ANASAYFA

TÜRKİYE TÜRKLERİN MİDİR?

Türkiye Türklerin midir

Başbakan geçen cumartesi günü Kızılcahamam'da yeni Anayasa çalışmalarının 15 Aralık'ta başlayacağını ilan etti.

Bugün biraz risk alarak, yeni Anayasa'nın en kritik sayılabilecek maddesiyle ilgili bir öneri yapacağım.

Ama, önce işe, başka bir soruya cevap vererek başlayacağım.

Son zamanlarda ilgiyle izlediğim insanlardan biri Baskın Oran.

Baskın Oran üç hafta kadar önce, tam PKK saldırılarının olduğu günlerde, Radikal'ın Pazar ekinde bir yazı yazdı.

Yazının anafikri şuydu:

"Hükümet, böyle sinirlerin gergin olduğu bir dönemde, Anayasa yapmayı gündeme getirmemeli. Bu çalışma, durum sakinleştikten sonra başlatılmalı."

Okuduğum an bu görüş bana çok makul görünmüştü.

Ancak biraz zaman geçince şu soru yavaş yavaş kafama takılmaya başladı:

"Acaba, tam aksine yeni Anayasa yapmak için en iyi konjonktür bu olamaz mı?"

Neden böyle düşündüğümü anlatayım.

Anayasalar ne için yapılır?

Toplumda insanların bir arada yaşamasını sağlayacak olan temel mutabakatı ortaya koymak için.

Başka deyişle, toplumu yönetecek olan kanunların, kuralların ruhunu belirlemek için.

Demek ki, Anayasa yapma ihtiyacının altında, "toplumun çeşitli kesimleri arasındaki çatışmaları ortadan kaldırmak" fikri yatıyor.

Demek ki, toplumun çeşitli kesimleri arasında çok sayıda çatışma konusu var ki, bunu ortadan kaldırma fikri doğmuş.

* * *

Bu varsayım geçerliyse, şu da doğru olmalı.

Toplumdaki kavgaları önlemek istiyorsak, bu işe, çatışmaların en dorukta, en görünür olduğu sırada başlamak en etkili sonucu verir.

Birçok ülkede temel mutabakat belgeleri, iç savaşlardan, büyük krizlerden sonra ortaya çıkmıştır.

Türkiye bugüne kadar iç savaş geçirmedi.

Ama iç savaşa gitmese de, bugün çok ciddi çatışmalar yaşıyoruz.

Dolayısıyla Baskın Hoca'dan farklı düşünüyorum.

Bugün Anayasa yapmak için en elverişli dönemdeyiz.

Burada tek sorun, bu çalışmayı, seçimde yüzde 46 oy almış bir partinin başlatıyor olmasıdır.

Bu siyasi güç, iyi niyetle kullanıldığı takdirde işi kolaylaştırır.

Yok, kendine bazı misyonlar yüklemiş bir zümrenin, "Şimdi tam zamanıdır" duygusunun ürünüyse, buradan kalıcı bir Anayasa çıkmaz.

Hepimiz çok iyi biliyoruz ki bu Anayasa tartışmasında özellikle iki konu, fanatiklerin meydan savaşına dönüşecek.

Bir grup, türban sorununu yeni bir Anayasa ile güvence altına almak isteyecektir.

İkinci bir grup ise Kürt kelimesini bu Anayasa'ya taşımak isteyecektir.

Türban konusundaki görüşlerimi daha önce yazmıştım.

Dini sembol olarak kabul edilen bir sorunun Anayasa ile çözülmesine karşıyım.

Bence bu, karşılıklı güven ortamının oluşturulmasıyla çözülecek bir sorundur.

* * *

Kürt sorununa gelince, burada en büyük çatışma, "Türk" kelimesinden çıkacaktır.

Toplumun çok büyük bir bölümü, ülkeye adını vermiş "Türk" aidiyetinin Anayasa'da vurgulanmasını isteyecektir.

Ben de bu duyguyu kuvvetle taşıyan insanlardan biriyim.

Peki bu sorun nasıl aşılacak?

Anayasa'nın 66'ncı maddesinde şöyle bir ifade var:

"Türk devletine vatandaşlık bağı ile bağlı olan herkes Türk'tür."

Aklıma şöyle bir formül geliyor. Bu madde şu hale getirilemez mi:

"Türkiye Cumhuriyeti Devleti'ne vatandaşlık bağı ile bağlı olan herkes Türk'tür. Anayasa'daki Türk kelimesi, etnik bir aidiyeti değil, Atatürk'ün belirttiği gibi, bir vatandaşlık aidiyetini ifade eder."

Böylece, tartışmayı etnik bir temelden çıkarıp sağlam bir sosyolojik temele oturtmuş oluruz.

* * *

Ben, logosunda "Türkiye Türklerindir" yazan bir gazetenin genel yayın yönetmeniyim.

Samimi olarak, logomuzdaki ifadeyi aynen Atatürk'ün belirlediği manada anlıyorum.

Çünkü "Türk" kelimesine etnik ve ırkçı bir anlam vermeyi hiçbir zaman içime sindiremem.

Eğer hepimizde güçlü ve samimi bir "birlikte yaşama arzusu ve iradesi" varsa, yolu bu olabilir...

Ertuğrul Özkök/Hürriyet
Yayın Tarihi : 29 Kasım 2007 Perşembe 08:37:40
Güncelleme :29 Kasım 2007 Perşembe 11:08:07


Bu haber hakkında yorum yazmak ister misiniz?
Yorumlarınız
ultrAslan_12 IP: 193.140.180.xxx Tarih : 29.11.2007 11:43:54

türkiye herkesindir sadece türklerin değil...lazın,çerkezin,kürdün, türkün,zazanındır çünkü bu topraklarda onlarında kanı var onlarda bu vatan için az çekmedi sömürgeci ülkelerden sadece bu ülkeyi türkler kurtardı demek cok yanlış bir davranış.Türk devleti yok türkiye var...


rojda perver IP: 193.255.39.xxx Tarih : 30.11.2007 14:16:49

ultraslan arkadaşıma katılıyorum.bunu hazmedemiyenler elinden geleni yapsın


Osman Koç IP: 88.233.1.xxx Tarih : 30.11.2007 02:26:05

EVET BENCE TÜRKİYE TÜRKLERİNDİR. BAZI AZINLIK "KARDEŞLRİMİZDEN" NE FAYDA GÖRDÜK Kİ İLERİDE GÖRECEĞİZ.. BİR KAÇ BİN ŞEHİT DAHA VERDİKTEN VE SIRTIMIZDAN BİR KAÇ DEFA DAHA BIÇAKLANMADAN BU OLAYI İDRAK EDEBİLECEK MİYİZ ACABA. NE YAZIK.. MUASIR HİÇ BİR DEVLET, BİR İKİ IRK ÇORBASI EMPRYALİST DIŞINDA, BUNUN TARTIŞMASINI YAPMIYOR. BİZİM DAHA GEÇİRMEMİZ GEREKEN ÇOK FİKİR RÖNESANSI VAR.


SERKAN AYDOGAN IP: 211.222.184.xxx Tarih : 29.11.2007 15:01:42

BENCE KELIMELERDE HERHANGI BIR SORUN YADA YANLIS ANLASILACAK BIR DURUM YOK.BU ULKE KURULDUGUNDA TURKIYE CUMHURIYETI OLARAK KURULDU VE AZINLIKLAR OLSA BILE BU ULKEYI KURANLAR ISMI VERENLER TURKLERDIR.ELBETTE TURKLERLE BIRLIKTE AYNI TOPRAKLARI PAYLASAN AZINLIK KARDESLERIMIZDE BU ULKENIN VATANDASLARIDIR ANCAK AYRIM YAPAN VE BU ULKENIN TURKIYE CUMHURIYETI OLDUGUNU KABUL ETMEK ISTEMEYEN INSANCIKLAR HER ZAMAN AYRIM YAPMAYA DEVAM EDECEKLERDIR.KAVRAMLAR KELIMELER DEGISSE BILE KAFALAR DEGISMEZ O YUZDEN TURKIYE TURKLERINDIR VE NE MUTLU TURKUM DIYENE GIBI SOZLERE BIZ TURKLER SIMSIKI SARILMALIYIZ.BUTUN TURKLER AYNI VATANI PAYLASTIGI DIGER AZINLIKLARA KARDES GOZUYLE BAKMISTIR BU VATANIN BIR FERDI OLARAK TANIMISTIR AMA BUNU ANLAMAYANLAR YINE ANLAMAYACAKLARDIR.AVRUPA ULKELERINDEDE DIGER DUNYA ULKELERINDEDE AZINLIK MILLETLER MEVCUTTUR AMA ORNEGIN FRANSADA YABANCILAR DAHI FARANSIZ VATANDASI OLMAK ICIN ELLERINDEN GELENI YAPIYORLAR TURKIYE DE BUTUN HAKLARA SAHIP OLDUGU HALDE COKLARI TURK VATANDASI OLDUGUNU KABULLENEMIYOR.BEN BIR TURK VATANDASI OLARAK DIYORUM KI TURKIYE CUMHURIYETINI SEVEN VE BU ULKENIN VATANDASI OLDUGUNU UNUTMAYAN HERKESLE BU ULKEDE YASAYABILIRIZ ANCAK NE MUTLU TURKUM DIYEMEYEN KIM VARSA BU ULKENIN KIMLIGINI TASIYAN DEFOLUP GITSIN.BIZ TURK MILLETI DUNYANIN EN DURUST EN ADIL EN SABIRLI EN COK EZILMIS EN COK IHANETE UGRAMIS BUTUN VATANDASLARINI AYRIM YAPMADAN BAGRINA BASMIS BIR MILLETIZ.TURKIYE HICBIR ZAMAN BOLUNEMEZ BUNU AKILLARINA SOKSUN IHANET EDENLER.BASKA DIYARLARDA DEVLET KURMAYA CALISAN CALISSIN AMA TURKIYE CUMHIRIYETINE KIMSE IHANET ETMESIN..


kutkan IP: 88.247.246.xxx Tarih : 29.11.2007 10:14:47

Ağzımızla kuş tutsakta kimseye yaranamayız. Şöylemi yazalım, böylemi diyelim boş laflar.Adamların amacı belli, kullanan ülkeler ve kullanılanlar belli.Her geçen gün kıskaç daralıyor.Biz ülkemizde azınlık haline gelmeden gereği neyse yapılmalı yoksa çok geç olacak.


oflu fatih IP: 88.77.77.xxx Tarih : 30.11.2007 06:27:28

RAHMETLI ATALARIM TÜRKIYE TÜRKLERINMIDIR DIYE SORUYU DUYSALAR CILTIRIRDILAR AMA EGER BIRILERINDE TÜRKLÜKLE ASAGILIK KOMPLEKSI VAS ISE GITSIN ABD VEYA IX BIR DEVLETIN VATANDASI OLSUN OSMANLI DÖNEMINDE TAHI SIMTIKI GIBI VATAN HAINI TÜRK DÜSMANI BOL OLDUGUNDAN YENI YAPILANMA PLANLARIMI BILEMEM ACIK VE NET YAZIYORUM TRABZONLUYUM OTUZ YILTIR YURT DISINDA YASIYORUM ANA VATANIM TÜRKIYE TÜRK VATANDASIYIM VUCUTUMTA DASIDIGIM SIVI MATTE TÜRK KANIMA EN ZERRE KATAR LEKE GETIRMETIM BÜTÜN KUTUPLARI BIRBIRINE BAGLAYAN CENNET MEMLEKETIN TÜRKIYENIN GIMIN OLDUGU IYI BILINMELITIR ATATÜRK NEDEN BOSUNAMI SÖYLEMIS NE MUTLU TÜRKÜM DIYENE SEKSEN YIL ÖNCE DE BU TÜRKLÜGÜ HAZIM ETEMIYENLER VARMIS AYNI AB BIZI NASIL HAZIM EDEMIYORYA SORUYORUM NEDEN TÜRKIYE DEVAMLI KÜRT VATANDASLARIN BAZILARI ILE DEVAMLI BÖYLE CELISKI YASIYOR YINE ACIK VE NET BEGENMIYORSANIZ CEKER GITERSINIZ TÜRKIYE TÜRKLERINDI VESSELAM


Hasan IP: 88.230.176.xxx Tarih : 29.11.2007 17:39:10

Benim yorumu niye yayınlamıyorsunuz?Başımızı kuma sokarak daha nereye kadar gideceğiz.Yıllarca kürt yok Türkiye`de yaşayan herkes Türktür diye kendimizi kandırdık.Artık gerçekci olalım.Bu konuda en gerçekçi görüş benim fikirlerim.Türklüğü vatandaşlığa bağlarsak dış Türkler ne olacak?


mehmet telci IP: 88.252.16.xxx Tarih : 29.11.2007 15:10:06

evet bunlar sayın doğanın tayfası herşeye yorum katarlar bence bu ülkede yaşayan herkes bu toprakların sahıbıdır


hakem IP: 88.227.68.xxx Tarih : 29.11.2007 14:45:02

Türkiye sadece birilerini değil.Türkiye üzerinde yaşayan ve yaşamını devam etmekte olan tüm halklarındır.Bahçelinin ,Yazıcıoğlunun ve faşist taraftarlarının inadına bu ülke hepimizin ,biz bu ülkenin sevdalısıyız arabaların önüne ya sev ya terk et diyen şekilcilerden değiliz.Yaşasın halkların kardeşliği,yaşasın tam bağımsız Türkiye