19
Mayıs
2024
Pazar
ANASAYFA

Müslümanlar yılbaşını kutlar mı?

Modern Müslüman yılbaşı, doğum günü, sevgililer günü kutlar mı? Çam ağacı süslemek, hindi yemek caiz mi? Özel günlerde hediye alır mı?

İşte bu soruların cevabını,Prof. Dr. Şinasi Gündüz bakın nasıl verdi:

Çam ağacı dinden çıkarmaz 

Yılbaşı ile Noel’i birbirinden ayırt etmek gerekir. Noel dini bir bayramdır. Nasıl ki Müslümanların Hz. Muhammed’in doğduğu gece olarak kutladığı Mevlit Kandili gecesi varsa, Hıristiyanların da Hz. İsa’nın doğuş anısına kutladığı dini bir bayram olan Noel kutlamaları var.

Bizde Hıristiyanların yılbaşından bir hafta önce kutladığı dini bir bayram olan Noel ile yılbaşı kutlamaları birbirine karıştırılıyor. Yılbaşı dünyada yaygın olarak kutlanılan olumsuz, üzüntü verici hadiselerin geride kaldığını, yeni ümitlerle, yeni bir yıla girildiğini ifade eden bir kutlamadır. Bu yönüyle yılbaşının bir Müslüman tarafından da kutlanmasını son derece doğal olduğunu düşünüyorum. Ve şahsen ben kendim de yılbaşını kutluyorum.

Ancak çam ağacı süsleme, hindi kesimi ve ‘Noel Baba’ gibi inanışlar Noel gecesi ile ilgilidir. Bu karıştırıldığı için yılbaşı gecesi de çam ağacı süsleniyor, hindi yeniyor, Noel Baba’nın o inanılan mitolojik şahsiyetini temsilen çocuklara hediyeler veriliyor. Bu karışıklıktan hareketle de Noel ile yılbaşı birleştirilmiş görüntüsü veriliyor.

Ben burada doğrusu yılbaşı gecesi birtakım kutlamalar yapmanın, o geceyi coşkuyla kutlamanın, yılbaşı tebrikleri göndermenin, hediyeler almanın İslam’a aykırı bir tarafı olduğunu düşünmüyorum. Ancak yılbaşı çerçevesinde Batı’ya ya da Hıristiyan âlemine özentiden kaynaklanan bir şekilde bazı Batı geleneklerinin tekrarlanmasının kendi kültürümüzle örtüşmediğini düşünüyorum.

Ancak bir Müslüman bunu yaparsa bir şey de olmaz. Çam ağacını süslemek, hindi yemek kişiyi dinden İslamdan çıkartmaz. Bu kutlama kendi milli manevi değerlerine kültürüne yabancılaşma haline dönüşüyorsa bu hoş bir şey değil.

PROF. DR. ABDULLAH ÖZBEK / Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi

Yılbaşı kutlamak evrensel

Bu tür konulara sosyal, felsefi, ahlaki açıdan, evrensel boyutlarda, ilkeler bazında bakmak gerekir. Bu tartışmaların seviyesini bu alana çekmekte yarar var.

Dolayısıyla konuya ilişkin sadece şunu söyleyebilirim; İslamda kutlama olur. Bu günah ya da haramdır demeye de kendimi yetkili görmüyorum. İslam faydalı olan hiçbir şeye engel olmaz. Ahlaki, evrensel, insani değerlere zarar vermedikçe her türlü kutlama olur. İnsanlar üzüntülü dönemlere ilişkin nasıl günler düzenleniyorsa, sevinçli anları da paylaşabilirler. Bunda bir mahzur olmasa gerek. İsim ve şekillere takılmamak, içeriğe bakmak gerekir.

Biz Hz. İsa’ya peygamber olarak inanırız. Yılbaşı eğer Hz. İsa’nın doğum yıldönümü ise, tarihen tespit edilmişse biz ona da sevinebiliriz, bunda bir mahzuru olmaz. Evrensel birşeydir. İslam evrensel görüşleri benimser. Diğer peygamberler için de yapabilir. Ama bu kutlama bahane edilerek zararlı bir şey yapılıyorsa o zaman bu tartışılır.

Bir şeyin zararlı olup olmamasıyla ilgili de çeşitli kriterler var; bedensel, zihinsel, moral değerler, fiziki ölçüler gibi. Meseleye daima fayda açısından bakmak lazım. Ama faydalı birşey bile göreceli olarak, bazen zararlı olabilir. Çok faydalı dediğimiz namazı, orucu bile zararlı hale getirebilir insanlar.

Hediye alma İslamda da hoş görülür. İnsanlar arasında diyalog oluşturur. Ama aşırılıklara kaçmamak kaydıyla. Sevdiğini ispat etmek için bütün malını mülkünü harcayarak ya da öğrenciyse bütün harçlığını vererek hediye almasını kimse uygun görmez. Bir de bu tür işlerin arkasında ekonomik sebepler var. Bazen hiç yoktan yere bir gün icat edilebiliyor. 

.
Yayın Tarihi : 29 Aralık 2009 Salı 22:08:02


Bu haber hakkında yorum yazmak ister misiniz?
Yorumlarınız
Gökhan IP: 78.175.21.xxx Tarih : 30.12.2009 12:21:27

Yeni yılı kutlamakla dinin ne alakası var?Ortalığı karıştırmak için çıkarılmış bir haber.Her sene yılbaşından önce yapılan rutin dütükleme hareketi.Yeni bir yılın gelişini kutlamak gayet insanca bir durumdur. Ama eğlencenin tadını kaçırmak derseniz o yine başka.O ahlak kurallarını aştığı için zaten tasvip edilemez.Masum bir yeni yıl kutlaması ile sokaklarda barlarda türlü uygunsuzluk yaparak hem etrafını rahatsız etmek hem de kendi sağlığını bozarak sarhoş olmak bir tutulmamalı. Yoksa bunun ne dinle ne mezheple alakası var.Zaten herşeyi şeriatle açıklamaya çalışan nerede ise gülmenin bile günah olduğunu savunan bazı fanatik kişi ve gruplar hemen bu tür haberlerle ortaya fırlıyor ortalığı kızıştırmamak lazım.


BIR MÜSLÜMAN IP: 84.62.21.xxx Tarih : 31.12.2009 13:19:58

SELAMUNALEYKUM ARKADASLAR, BENIM SIZE BIR SORUM VAR.NIYE HIRISTIYANLAR BIZIM BAYRAMLARIMIZI KUTLAMIYORLAR RAMAZAN BAYRAMI OLSUN KURBAN BAYRAMI OLSUN? ÖNCELIKLE BU HABERI YAZAN ABIYE DIYORUM KI NEDEN MÜSLÜMALARIN KAFALARINI KARISTIRIYORSUN?ÖNCELIKLE BIZIM BAYRAMLARIMIZ BELLI. HEM BIZIM MÜSLÜMANLARIN HICRI YILBASINI KUTLAMAMIZ LAZIM NE YAPARIZ KURAN OKURUZ DUA EDERIZ.ÖYLE BOMBA ILE MOMBA ILE DEGIL: TAMAM TAKVIM OLARAK ONLARIN TAKVIMINI ÜLKEMIZ ALMISTIR AYNI GIYIMLERIMIZ GIBI AMA BU DEMEK DEGILDIR KI ONLARIN BAYRAMINI KUTLAYALIM. ANCAK NE YAPABILIRIZ TABIKI MÜSLÜMAN HERGÜN YAPMASI GEREKENI NAMAZDAN SONRA DUA ETMEK LAZIM.BU KONUDA ZAYIF OLAN KARDESLERIMIZ VARSA UYARALIM. TESEKKÜRLER


EFE EFEKAN IP: 84.112.104.xxx Tarih : 30.12.2009 01:32:08

kiyamet günü iman ettikleri ile amel etmeyen o alimlerin vay haline.


Abdülkadir Hüseyin Sırlı IP: 88.251.184.xxx Tarih : 31.12.2009 00:08:05

Müslümanlığı kendi cehaletiyle açıklayan bu yobazlara acıyorum..İslam insana değer veren bir dindir..İslam evrenseldir ve insanlar arasında ,inançlar arasında hiç ayrım yapmaz..İslam; insana zarar vermedikçe,hayırlı her şeyden yanadır. İslam en çok bu yobaz,geri düşüncelilerden çekmiştir..Hurafelerden çekmiştir... İslam modern bir dindir..İslam'ı dünyadan  ve modern gelişmelerden soyutlayan Emevi İslamıdır..


yasar ertas IP: 188.102.41.xxx Tarih : 30.12.2009 21:19:32

Adi üzerinde oldugu gibi kutlama ne güzel bir durum.  Dünya üzerindeki  tüm insanlar devri alemin dönmesi icin kutlamalar yapmali. Hediyeler olmali Piyasaya canlilik getirtmeli Para piyasada oynamali üretilen tüketilmeli. Avrupa aleminde bu oyun cok güzel oynaniyor , güzel bir oyun. ama  bütün sirketlerde senenin son oyunudur bu. Tüm senenin hesap kitabini  yeni sene icin kendi ve hükümete karsi sorumluluklarini  yaparlar.  Bu ayda isci alma vs. durma noktasindadir. Cam meselesi de ayni bir gelenek olmustur. bu organizede bu ayda cok kisi nasibini   almaktadir. Hic bir kisinin ormani talani  yaptigi yoktur  bilincli olarak devri alemi dönmektedir. Agac ve yesillikte  evleri ormanla ic ice gibidir.

Cam agaci evde 24 -12 gecesi icin isanin dogumu dogru veya yanlis kabul edilmistir.  onunla beraber cam agaci bu gecenin semboli ola gelmisAgacin altina hediyeler paketlenip konur aksasaatlerinde herkez evin odasini terk eder evin büyüyügü odda kalir bir can veya radyodaki bir müzikle herkezi odaya davet eder. girerler herkez hediyesini acar ne tesekkür eder. Sonra yemek icecekvs. aile arasi eglence devam eder

noel baba Weinachtmann Cocuklari memnun etmek amaciyla bu kisi cocuklarin büyükleri tarafindan  para karsiligi kisilerce veya cevre tarafidan kisilere  görev verilir hediyeleri cocuklar görmeden bu kisiye verilir  saatin bir zamaninda eve gelir cocuklra iyi duygular asilayici sözler söyler hediyelerini veri  ken di yevmiyesini alir gider genellikle bu isi yüksek okul okuyan lar yapmaktadir. Bu tatli oyunu ccocuklar bellegine yerlestirir senesi geldiginde yine bu geceyi herkez bekler Artik güzel olan seyleri  onaylarsak   hep karsi durmasak iyi olur düsüncesindeyim Bizimde cam agaciniz yilbasi gecesinde olsun Amma bu gece icin olmayan yesilligimizi  kacak keserek evimize getirirsek  kas yapalim derken gözden olmayalim. güzel bir yilbasi gecirmenizi  temenni edrim yasar.


oviraptor IP: 78.175.29.xxx Tarih : 30.12.2009 01:59:14

müslümanlık bir ırk yada bir soy değil dünyanın bütün halklarından müslüman var ve bu halkların kendine özgü gelenekleri görenekleri yaşantı tarzları alışkanlıkları var  ve insanlar tanrıya inanamak uğruma kendi gelenek ve göreneklerini bırakıp  sadece arabistandaki müşlümanların gelenek ve göreneklerine göre yaşamaya başlarsa bunun adı tanrıya  inanmak değil arap hegomanyasında yok olmaktır  tabi milletlerin kültürlerini sadece arap emperyalizmi tehdit etmiyor batı amerikan rus çin ingiliz fıransız alman yahudi  emperyalizmi dünyada tüm insanları tehdit etmekte


Ali Yılmaz IP: 78.163.61.xxx Tarih : 30.12.2009 21:41:06

Yılbaşını kimse kimseye zorla kutlatmıyor yılbasında bakın barlarda içen dans eden akan kokan kim ? hepsi müslüman burda ahkam kesmeyin hristiyan ın ürettiği herşeyi müslümanlar kullanıyor afganistan cep telefonu mu üretiyor,sudan uçak mı üretiyor,yemen otomobilmi üretiyor burda yorum yapanların cep telefonlarını üreten hristiyanlar değilmi araplar yüzünden hele arap dini yüzünden hristiyan yada yahudi ile ben neden kötü olayım benim için önemli olan Türk milletinin ve Türk devletinin milli çıkarlarıdır arabın dininin çıkarları değildir.Tüm Türk Milletimin Noel ini ve Yeni yılını Kutlar ülkemin zengin,çalışkan,medeni bir ülke haline gelmesini Tanrımdan dilerim.


yilmaz IP: 77.189.195.xxx Tarih : 30.12.2009 03:08:07

Papaya sor sana cevabini verir,neyi ariyorsun,sanki müslümansin de..


şeref IP: 193.140.58.xxx Tarih : 30.12.2009 15:48:40

Yılmaz ve Efe arkadaşların yorumlarına aynen katılıyorum ve ilave etmek gerekirse; Hristiyanların bayramını kutlamasak mübarek gecede imanımızı zayıflatmasak ne kaybederiz yani kutlamasak kaybımız ne olur hristiyanlar niye bizim bayramlarımızı kutlamıyor.Saygılarımla,