20
Mayıs
2024
Pazertesi
ANASAYFA

Türkiye'de ne kadar Kürt var?

İşte etnik köken ve din gruplarına yapılan anketin sonucu

Türkiye’de kendini ‘Kürt’ ve ‘Zaza’ olarak tanımlayan ve/veya anadili ‘Kürtçe’ ve ‘Zazaca’ olan kişilerin yetişkin nüfusa oranı yüzde 13,40’ta yani Türkiye'deki Kürtlerin nüfusu 11 milyon... İstanbul, yaklaşık 1.9 milyonla dünyadaki en büyük Kürt nüfusunu barından şehir niteliğini de taşıyor

Konda, 2006 Eylül ayında, Türkiye’nin etnik köken ve din/mezhep inanç gruplarına göre dağılımlarını ortaya çıkarmayı hedefleyen BİZ KİMİZ?/Toplumsal Yapı Araştırması gerçekleştirmişti.

İşte Yeni Türkiye’yi anlamak çabası ve amacıyla yapılan bu araştırmaların ikincisi

Araştırma 2008 Nisan ayında gerçekleştirilmiştir. BİZ KİMİZ?/ Hayat Tarzları Araştırması, 26 alt bölgeyi temsilen 41 ilin, 328 ilçenin, 1188 mahalle ve köyünde 6 bin 482 denekle görüşülerek gerçekleştirilmiştir.

Her iki araştırmada da deneklere “kendilerini ait hissettikleri etnik kökenler”, “anadilleri” ve “kendilerini ait hissettikleri din ve mezhep inanç grupları” soruları sorulmuştur. KÜRTLER raporu her iki araştırmanın veri ve bulgularından yola çıkılarak hazırlanmıştır.

TÜRKİYE'NİN 13,40'I KÜRT

Her iki BİZ KİMİZ araştırmasında da etnik köken ve mezhep dağılımları araştırma hata payları içinde binde oranlarda farklılıklarla aynı çıkmıştır.

‘Biz Kimiz?’ araştırmasında, deneklere “Hepimiz Türk vatandaşıyız, ama değişik kökenlerden, yörelerden olabiliriz. Siz kendinizi, kimliğinizi ne olarak biliyorsunuz veya hissediyorsunuz?” diye sorulmuştur. Deneklerin yüzde 8,6 sı bu soruyu ‘Kürt’, yüzde 0,41 i ‘Zaza’ diyerek cevaplamıştır. Aynı çalışma içinde sorulan ‘Anadiliniz, annenizden öğrendiğiniz diliniz nedir?’ sorusunu ‘Kürtçe’ diye cevaplayanların bir kısmı, bu sorudan daha önce sorulan kimlik sorusunu ‘Kürt’ dışında farklı bir sözcükle cevaplamıştır.

Bu ve benzer çelişkili cevap verenleri, KONDA Kürt olarak kabul etmiştir. Benzer işlem Zaza ve Zazaca cevabı verenler içinde yapılmıştır. Bu düzeltmelerden sonra, Türkiye de, kendini ‘Kürt’ ve ‘Zaza’ olarak tanımlayan ve/veya anadili ‘Kürtçe’ ve ‘Zazaca’ olan kişilerin, yetişkin nüfusa oranının yüzde 13,40 olduğu belirlenmiştir.

Radikal
Yayın Tarihi : 22 Aralık 2008 Pazartesi 17:51:46


Bu haber hakkında yorum yazmak ister misiniz?
Yorumlarınız
handan çort IP: 78.177.28.xxx Tarih : 24.12.2008 22:54:08

turkıyede 25 mılyon kurt var bu arıstırmayı yapan her kımse bılmem kımı saydı kımde sordu benın bulundugun yerde 1 mılyonkurt var kımde sordu zazalar kutr degıler ve olamazlar onlarda lazlar ne kadar turk ise zazalar o kadar kurtlar zaza sayılırı turkıyede en fazla 750 bın bıle yok


vatandaş IP: 88.228.174.xxx Tarih : 23.12.2008 19:24:46

bende zaza ahmet e katılıyorum kimse bana böyle bir soru sormadı ve çevremdeki insanlara bu % lik dilim kafadan yapılmış herhalde ayrıca zazalar kürttür bende önceden kendimi zaza biliyordum fakat az kitap okuyunca kürt olduğumuzu öğrendim ve bunun utanç veren bir yanı yok ermeni de olabilirdim tanıdıklarım da var hepsi çok iyi tv de çıkıp iki laf ediyorlar bütün hepsini hedef gösteriyorlar saçmalık KRİZİN BU KADAR ETKİLİ OLDUĞU BİR DÖENMDE ERMENİ KATLİMI İÇİN ÖZÜR KAMPANYASI BAŞLATMAK KAFAMDA SORU İŞARETİ OLUŞTURDU ACEBA BUNU ERMENİLERMİ YAPTI YOKSA GÜNDEMİ DEĞİŞTİRMEK HALKI BAŞKA KONULARA ÇEKMEK İSTEYEN AKLI SİVRİLER Mİ ?


EMRAH ÖZTÜRK IP: 85.98.92.xxx Tarih : 23.12.2008 15:25:33

TÜRKİYEDE EN AZ 20 MILYON KÜRT VAR 11 MILYON KÜRT HABERİ YANLIŞDIR...... GEREGİ İSE DOGUDA YAŞAYAN ÇOGU KÜRT VATANDAŞLARIN ÇOCUKLARININ 7 İLE 15 YAŞINA KADAR NUFUSA KAYDI YAPILMAMAKDADIR BU ORAN EN AZ 5 MİLYON KADARDIR...... BİRLİK VE BEREBERLİK İÇİNDE YAŞADIGIMIZ KÜRT KARDEŞLERIMIZE SEVGİ VE SAYGILARIMI SUNARIM BENIM ARKADAŞALRIMIN ÇOGU KÜRT VE VATANA MİLLETE EZ AZ BENIM KADAR BAGLI VE SEVMEKDEDİRLER....


fethi koçhan IP: 78.175.67.xxx Tarih : 22.12.2008 22:03:51

ZAZALAR ÇOK AZINLIK OLMAKLA BERABER KÜRTLERDİR.TÜRKİYEDEKİ KÜRT SAYISI 25.MİLYONU AŞKINDIR VE TÜRKİYE DE Kİ BÜTÜN MİLLETLER KARDEŞTİR.


terru IP: 78.188.29.xxx Tarih : 26.12.2008 12:09:31

25 milyonmu? Kardeşim siz benide kürt yaptınız o zaman?


Cansu KAPLAN IP: 88.232.134.xxx Tarih : 25.12.2008 22:26:22

Sayımlar doğrudur bence ne 25 milyon kürdü ya neyden bahsediyorsunuz siz en fazla 12 milyon kürt vardır hem bunlar önemli değil önemli olan bu pkk olayına son vermek kardeşi kardeşe kırdırmak kimseye yakışmaz bunun hesabıda kötü ödetilir diğer tarafta.


osman karadağ IP: 88.230.203.xxx Tarih : 24.12.2008 23:42:53

tuğçe çok teşekkür ediyorum gerçekten gerçekleri bütün çıplaklığı ile ortaya koydun ama şunu bilmemiz lazım 11 milyon kürt sayısı çok az kürt sayısı daha fazla ama rakamlar çok önemli değil önemli olan insan olmak ve kardeşçe yaşamak.


beritan IP: 217.25.27.xxx Tarih : 24.12.2008 12:09:27

yalan yalan yalan hepsi yalan...tek tek saydilarmi yani? bu arastirmayi yapanlar akılsız olsa gerek


abdullah IP: 86.96.227.xxx Tarih : 23.12.2008 05:34:59

adiyamanli zazalarla calistim bizim kokeninimz kurt diyorlar sadece bi tanesi degil yaklasik 20 kisi kadar ve birbirimizden gayet ioyi anliyorduk bence zazalar kurttur sadece onlari ayirmak isteyenler vardir boyle yapiyorlarki kurtlerde ikiye bolunsun el asud bu arada ermeni sensin isyancida sensin hepimiz kardesiz turkiyedeki bnutun milletler kardestir senin gibiler oldukca isyancilar cikar meydana biraz saygili olun kardesim ayip


mahmut tosunoğlu IP: 78.164.254.xxx Tarih : 24.12.2008 10:43:56

nüfusumuzun %13 ü kürt,%2 si laz, %1i çerkez %4 ü arap vs.olarak çoğaltırsak peki bizler yani kendini TÜRK olarak bilenler bu ülkenin naresinde ataştırmacılara soruyorum.Lütfen mantıklı olun ve bazı güçlerin egemenliğinden çıkıp aslınıza dönün


zazaki-dımılki IP: 88.236.38.xxx Tarih : 24.12.2008 13:01:22

Bitlis beyi Kürt Şerefhan,"şerefname"adlı eserinde Zazalar Kürt değil diye yazmış..Halen Zazaları Kürtlere yamamaya çalışıyorsunuz.Size tarihi bir belge işte...Kaldı ki Şeyh Sait ben Kürdüm demedi,"din elden gidiyor"diye ayaklandı...Seyit Rıza 'da asılırken"Evladı Kerbelayık, bihatayız bu yapılan zulümdür..."dedi.


Erkut Güney IP: 78.160.3.xxx Tarih : 24.12.2008 00:47:06

Zazalar kesinlikle kürt değildir. tanıştığım hiç bir zaza kürtlüğü kabul etmedi.Kürtler zazaları asimile etmek istiyor ama zazalar bu oyuna gelmezler.Zazalar vatanına bağlı sağlam insanlardır.Araştırmadaki kürt nüfusuna katılıyorum 10' ar çocuk yapılsa nüfüs anca bu kadardır.


bilal tastan IP: 78.164.181.xxx Tarih : 24.12.2008 13:16:05

bunların yaptıgı sayım mı! cok düzgün saysınlar benim ana dilim kürt ve türkiyede en azından 25-30 milyon kürtün olduguna inaniyorum. 11 milyon ne demek...


ElSalud IP: 88.242.235.xxx Tarih : 24.12.2008 20:07:09

KÜRT GERİLLALARIN SON VUKUATLARI: Bugün saat 17:50 de Şırnak'ın Cizre İlçesi'nde Nusaybin caddesinde teröristlerin saldırısında çapraz ateş açılan askeri araçta bulunan Türk askerlerinin 3'ü şehit edilirken 13'ü de yaralanmıştır. Umarız şehit sayısı daha fazla artmaz. Şimdi hala Türk-Kürt kardeşliğinden bahsetme ahmaklığını sürdürecekmisiniz. Bu teröristlerin Cizre'de pusuya yatmaları, yöre halkının ya da yatakçılarının bilgisi dışında mı oluştu sanıyorsunuz.


ramazan tünc IP: 78.184.249.xxx Tarih : 24.12.2008 23:23:17

ben batmanlı arap kökenli türkiye vatandaşıyım bazen kendimi kürt bazen kendimi türk hissediyorum gerektiği yerde kürdüm gerektigi yerde türküm ama ortak bir kimliğimiz var türkiyeliyiz hepimiz keşke türkiyede dtp ve mhp görüşlü insanlar olmasaydı


ZAZA ALİ TATAR IP: 78.167.123.xxx Tarih : 26.12.2008 01:07:57

bence türkiye'de 30 milyona yakin kürt var.. çoğu kürt ben kürdüm bile diyemiyor. neden mi? çünkü kürt olmak hep kötü yansıtılmışta ondan. çünkü okullarda hep o yönde baskı görmüşte ondan.. ben şahsen kürdüm ve dilim zaza.. banada daha düne kadar sorduklarında ben türküm diyordum.. misaller bundan ibaret..


tayyip gültepe IP: 85.110.195.xxx Tarih : 25.12.2008 13:23:28

ben bir kürdüm dediğiniz gibi zazalar kürt değil ama türkiye'de enaz 20milyon kürt var diye düşünüyorum.


ElSalud IP: 78.176.21.xxx Tarih : 22.12.2008 23:47:47

Bildiğim kadarıyla Zazaca konuşan Zaza'ların kürtlerle uzaktan veya yakından bir akrabalığı yoktur. Zazalar zor iklim koşullarında yetişmiş, disiplinli ve vatansever insanlardır. Türkiye, farklı etnik kimliklerin bir arada yaşadığı bir coğrafyadır. Bu coğrafyada devletine karşı isyan edenler ise sadece Kürt'ler ve Ermeni'lerdir.


rıdvan IP: 88.250.75.xxx Tarih : 25.12.2008 12:08:59

kürt nüfusu tütkiyede 11 milyondan çok daha fazladır.zatendoğuda tek bu sayıdan daha fazla var bide zazalar kürt değillerdir.önemli olan bunlar değil insanca bir arada yaşamasını bilmektir.osmanlı devleti iken dil ırk ve köken ayırımı yoktu bu farklılıklar zenginliktir.kardeşçe yaşamasını bilelim arkadaşlar.hayat fanidir.batmanlı72


Biz Zazalar IP: 88.236.25.xxx Tarih : 23.12.2008 15:51:47

Biz Zazalar kürt değiliz.Niye kürt olalım ki...Zazalar Anadolunun eski halklarından...Kürtler Anadoluya sonradan gelmişler...Zazalar; dil,gelenek,sosyal yapı,kültürel açıdan farklı...Zazalar'da çok kadınla evlenme,kan davaları yoktur..Fazla aşiretçilik olayı yoktur..Dil tamamen farklı...Zaten batılı dil araştırmacıları da Zazacanın Kürtçeden farklı bir dil olduğunu gramer yapısının ayrı olduğunu kanıtlayarak açıkladılar...Zazacada Türkçe kelimede çoktur...Zazalar İran-Deylem bölgesinden gelmişler...


dengbej IP: 78.163.75.xxx Tarih : 23.12.2008 23:43:34

şimdi siz gerçektenmi diyorsunuz zazacayı farklı bir dilmi görüyorsunuz gerçekten tebrik ediyorum sizleri zazacayı kürtçeden ayırdınızya yarın sorani ve gorani lehçelerinide kürtçeden ayırırsınız. hade kolay gelsin


AHMET AYDIN IP: 78.177.235.xxx Tarih : 24.12.2008 21:37:05

BEN SİZE ASIL NE OLDUĞUMUZU ÖĞRETİRDİM AMA İRAN CUMHURBAŞKANI AHMET,İ NEJAT GİBİ BİR YETKİ VERİLSEYDİ.


tabuttakimanyak_ IP: 88.229.186.xxx Tarih : 25.12.2008 10:21:29

türkiye de 11 milyondan fazla kürt yaşamaktadır. ancak bizler kürtler olarak şunu unutmamamız gerekeri; bu ülkede her kes kardeştir. araya nifak tohumları ekenlere karşı gelmek ve yüzyıllardır süren birlik ve beraberrliğimizi bozmamamız gerekir diye düşünüyorum


Fatma IP: 85.103.32.xxx Tarih : 26.12.2008 14:02:22

zazalardada çözülme başlamış baksanıza,bir dünya zaza arkadaşım var hepsi asıl itibariyle kürt olduğunu kabul ediyor,bir iki tanesi internette çıkıp biz kürt değiliz hatta türküz diyenler bile var,ya hiçbirşey bilmiyorsan kürt tarihini araştır cevap orda saklı,zazaki kürtçenin lehçesidir.! yok aslında biz zazalar türküz diyenlerede gülüyorum,iyi nasıl hissediyosan o ol ne diyelim,elazığlı bingöllü zaza arkadaşlarıma bu durumu sorduğumda onlar bile gülüyor.tc de kürt sayısı 20 milyon.


lütfü akyıldız IP: 85.108.208.xxx Tarih : 23.12.2008 16:33:28

lazı kürdü çerkezi bir ağacın dalları o ağacın adı TÜRK daha çoktur kolları ağaca balta vuran ermenin dölleri bu topraklarda yağayan herkes kardeştir atalarımız kurtuluş savaşında kıcak kucağa şehit olmamışlarmıydı şimdi bu ayrım neden


azad_bakuri IP: 78.165.55.xxx Tarih : 23.12.2008 23:32:20

öncelikle kurmançları zazaları birbirinden ayrı olarak düşünen zihniyeti kınıyorum unutmayın kürt ırkında soran goran lori kırmanç vede zazalar bulunur bilmeyen kürt tarihini biraz arastırsın ve bu halk türk halkı daha orta asyadayken bu topraklarda hüküm sürmüstür koskoca büyük iskender onları yok edememiştir şimdimi yok olacaklar. unutmayın seyit rıza seyh seid de zazaydı ama kendilerini kürt görüyorlardı kürtlük ulus ismidir bu ulusu zazalar soranlar kırmançlar goraniler hewramiler loriler olusturur bu halk asırlardır war ve varlıklarınıda sürdürecekler bu biz kürtlerin en tabii hakıdır ama yinede HAKLARIN KARDEŞLİĞİNDEN YANAYIZ YETER Kİ BARİŞ SAĞLANSIN


asker börk IP: 88.254.146.xxx Tarih : 22.12.2008 20:20:08

zazalar birkeree kürt degil..kürtlerin zaten kendi aralarında farklılıkları var..zazalar öz be öz türktür..


ahmet IP: 195.245.227.xxx Tarih : 25.12.2008 17:42:17

bedri arkadaşımızın yazdığına katılıyorum. Bende memleketimden çıkmadan önce doğunun tamamını kürt biliyordum. Ancak iki Vanlı (Erçiş) arkadaşım vardı, ikiside Türktü. Ayrıca Muşlu ve Malatyalı olupta Türk olan arkadaşlarımda oldu. Ben bunları kelle hesabı yapmak için yazmadım. Ben de karşıyım bu tür araştırmalar ama bazı arkadaşlarca kürt nüfusunun abartılmasınada şaşıyorum. Birde her esmer kürt olarak görülüyor. Özellikle İstanbul'da. Aslında iç anadolu bölgesinden olupta kürtlerden daha esmer tenli olanları var.Bunlar karıştırılıyor.


tuğçe Aydın IP: 78.178.203.xxx Tarih : 27.12.2008 18:21:06

yorumumun hiçbir yerinde tarih bilgisi yok.bunları tarih bildiğimden değil insanlığa bakıs açım bu olduğu için yazdım.oyuna gelmiyoruz derken kendimin de içinde olduğu bir topluluktan bahsediyorum.dediğim gibi bu kandırmak isteyelerin de kananların da sinirlerini bozuyor.bu cümle yerine ve amacına ulasmıs.tıpkı ahmet demirtaş kardeşimizin tepkisinde de olduğu gibi.


mustafa özdemir IP: 193.140.168.xxx Tarih : 24.12.2008 19:35:39

Alman araştırmacı Peter Andrews'a göre Kürt nüfus %11 civarındadır.Etnik ırkçılar bu ve diğer kardeşlerimizin nüfuslarını öyle atmasyon rakamlara vardırıyorlarki toplam, Türkler hariç, nüfusumuz 80 milyon çıkıyor.Yani borçlu kalıyoruz.Biz zaten yokuz da şu sayıyı tamamlamak için biraz insan ithal etsek olmaz mı? Palavracılar bunu da düşünsünler.


kürtsat IP: 78.187.122.xxx Tarih : 23.12.2008 21:01:15

Niye tartışıyorsunuzki azbiraz aklı olan yada aslını gerçekten merak eden aşiretlerin soy kütügüne baksın kimin nerden geldiği orada kesin ve net bilgilerle somut delillere dayanarak verilmiştir.en basitinden URFA AŞİRETLERİ İbrahim BOOZKURT un eserine bakın sonra yorumlarınızı görmek isterim.


zaza IP: 88.236.31.xxx Tarih : 22.12.2008 19:31:12

Ortada bir yanlışlık var.Bir kere Zazalar Kürt değil.Zazalar da Kürtler de İrani kökenli,fakat farklı uluslardır.O zaman İranlılarda mı Kürt..Kürtler Zazaları kendinden sayıyorlar .Ancak Zazalar bunu kabul etmez...Zaza ve Kürt birbirini hiç anlamaz..Öyleyse bir Kürt kendine Zaza desin bakalım,kesinlikle demez...Kürtler siyaset yapıyor Zazaları asimile etmek istiyorlar...Zazalar Kürtlüğü kabul etmezler...


sedat aslan IP: 78.191.199.xxx Tarih : 22.12.2008 22:24:52

türkiyede tahmini kürt kükenimiz yaklaşıp 25 milyondur benimde ana dilim kürt bu dökülen kanı durduralım huzurlu ve sağlıklı bir ortamda yaşamak varken ne bu davamız ben anlamadım ana dilim kürt inanıyorumki TÜRKİYE CUMHURİYETİ bölünmez bir topraktır


Gönül Aydemir IP: 85.96.86.xxx Tarih : 23.12.2008 00:52:05

Ben Türkmen kökenliyim,çok sevdiğim bir kardeşimin babası Kürt,annesi Türk,karısı Türk,küçük yeğenim Üney hangi milletten?Bu araşyırmayı yapan genetik mühendislerine (!)sorulur.Bir de bu ilkelliğin ne gibi yararları,ne gibi zararları vardır?Kimin hizmetindeler?


bedri IP: 88.232.89.xxx Tarih : 24.12.2008 22:09:38

değil 25 milyon 11 milyonun yarısı anca var ben vanlıyım en basiti vanın merkez nüfusu 300 bin 200 bine yakını türk ilçesi erciş 140 bin nüfusu var 80 bin den fazla inanmayan araştırsın diğer birçok doğu illeride aynı kimseyi kandırmayın.


ibrahim bal IP: 78.53.4.xxx Tarih : 24.12.2008 05:24:05

Kimse cikip benim adima ahkam kesemez Ben ZAZAyim Kürtlerle Hic bir Ilgim olmaz olamazda Fasist Kürtleri Kiniyorum


tuğçe aydın IP: 78.178.204.xxx Tarih : 25.12.2008 23:24:38

ahmet doğru söylüyor mesela beni tanımayan herkes kürt sanıyor.Rahatsız mıyım?Hayır Değilim.her insan tabikide soyuyla kökeniye gurur duyar.en anlam veremediğim seyde bu nüfus konusu nedir bu kardeşim ben fazlayım sen fazlasın mevzusu.önemli olan çoğalmak değil düzgün,ülkesine yararlı yetişmektir.ne güzel işte türk çoğalsın kürt çoğalsın zaza çoğalsın alevisi sünnisi çoğalsın çoğalsın ama dayanışma nedir nasıl dimdik durulur bunlar öğretilerek büyütülsün.Eminim biz gençlik olarak sizin sinirlerinizi bozuyoruz OYUNA GELMEYEREK.


OLCAY GENÇTÜRK TURGUTLU MANİSA IP: 88.251.248.xxx Tarih : 26.12.2008 00:32:43

BEN ANLAMIYORUM BU İNSANLARI KÜRT TÜRK VESAİRE HEPİMİZ AYNI BAYRAĞIN AYNI VATAN AYNIN NÜFÜS CÜZDANINI KULLANMIYORMUYUZ HALA NE YAPILMAK İSTENİYOR ANLAMIYORUM HEPİMİZ KARDEŞİZ.


Efe Yorukoglu IP: 99.245.8.xxx Tarih : 24.12.2008 06:12:57

Arkadaslar herseyden once sevgi saygi ve huzur dilerim ulkemizde...hepimiz kardesiz kurt olmus zaza olmus farketmez...hepimiz TURKIYE CUMHURYETIN topraklarinda yasiyoruz ne mutlu bize


zaza ahmet IP: 85.105.212.xxx Tarih : 23.12.2008 15:52:32

Birincisi zazaların kürt olmadığını söyleyenler kendilerini inkar edenlerdir. İkincisi bu araştırma hangi verilerden yola çıkılmış araştırma yapılmış.Böyle bir araştırma kesinlikle bilimsel araştırma kurallarına aykırıdır.Birkere tüm kürtlere sorulmuş mu ki sen kürtmüsün veya zaza mısın veya türkmüsün, ermeni misin türkmen misin... Bunlar kesinlikle yalan yanlış bilgilerdir..


Tuğçe Aydın IP: 88.237.24.xxx Tarih : 24.12.2008 22:18:34

Ben 17 yaşındayım ve türküm. ve oturduğum semtte bir çok kürt var.bu ne beni nede çevremdeki insanları rahatsız ediyor.yeni nesilde problem yok ama bilinçsiz insanlar kalıplaşmış düşüncelerini bizlere benimsetmek istiyorlar.ülkemizin ne kafatası milliyetçiliği yapmaya nede kürt,türk,zaza,ermeni ayrımı yapmaya zamanı olmamalı.gerçekten çok daha önemli sorunlarımız var.ben bu yaşta bunların oyun olduğunu anlıyorum lütfen sizlerde bunları bir düşünün.araştırmayı dahi gereksiz buluyorum.


zazaki62 IP: 88.244.29.xxx Tarih : 22.12.2008 20:50:05

bende katılıyorum arkadaşa kürtler zazaların çoğunluk olduğu tunceliyi dilini kapsamak amaçlı zazaları ve dilini benimsemiş süsü veriyorlar siyasi veya çoğunluk görüşleriyle.ben size araştırdığım zaza dilini anlatayım köken konusunda kesin bir kanıya değinemem;kökü irani olarak gelişmiş 88 kola ayrıldıkdan sonra zaza oluştuğu gözlemlenmiştir zaza dilinin içinde rastlantı veya sebebi ne olursa olsun farsça,demenice,ingilizce de dahil olmak üzere çok dil ile benzerlikleri görülmüştür.kürtlük ırakdaki arap(şafi)kürtleri,azeri kürtleri olmak üzerede kökeninde bölünmelerden oluşmuştur.sadece örnek bu iki kürtlerde birbirinin ismi kürtçe olsada dilinden lehçesinden anlamazki... zaza ile kürt nasıl anlaşsın bazı benzer kelimeleri olsada bu bir rastlantıdır zazalarında sayısı türkiyede çok defa belirlenmiştir ve yurtdışında yaşayan birçok kürt kadar da zaza vardır.saygılarımla


hüseyin gedik IP: 88.243.97.xxx Tarih : 23.12.2008 18:54:50

bu ayırımcı yanlı yönlü araştırmalardaki kişi sayisi değil şukadar türk var şu kadar alevi var bukadar kürt var şukadar laz çerkez ermeni süryani vesaire var demek önemli değil İÇLEİRNDE KAÇTANE İNSAN SAYİLABİLECEK İNSANİ DUYGULARI OLAN VAR ONA BAKIN onları tesbit edin hüseyin .


Ahmet DEMİRTAŞ 1991 IP: 88.244.66.xxx Tarih : 26.12.2008 16:39:20

tuğçe aydın kardeşimiz yukarıda yazmış olduğu yazıda tarih bildiğini ve bu bildiği tarih(sözde tarih)sayesinde sözde bizlerin oyununa gelmeyeceğini iddia etmektedir.Ama ona şimdi bu soruyu soruyORUMm:ALLAH AŞKINA HANGİ TARİHTEN BAHSEDİYOSUN sen kızım Türk tarihDEN Mİ yoksa HAYAT TARİHİNDEN Mİ?


Zaza Türkmen Ahmet Yasevi IP: 84.154.31.xxx Tarih : 23.12.2008 23:40:51

Bir Zaza olarak vede Türkmen olarak kürt gösterilmeyi ecdadima küfür sayiyorum! Bu namertligi yapanlarin Allâh cezasini versin! kürt olsam kürdüm derim ama degilim olmadigim gibi onlara karsi zerre kadar sempatim yok cünki hain bir toplum amewrikanin vede israyilin capulculari! ama ülkemiz zaten israyil vede abd nin usaklarinca yönetildigine göre bu tür yqazilimlar beni hic sasirtmiyor sadece gözlerimizi aciyor! dinle beni yxahudi bu ülkede sana insanlik yaptik ama anlamiyorsan baska dil konusmaya zorlama bizi kabeden siz olursunuz! kirbit cöpü ile oynamayin yangin cikartirsiniz ve bu yangin sizi küle cevirir! zazalar kürtler gibi degil!


guner yılmaz IP: 212.175.99.xxx Tarih : 25.12.2008 11:15:54

kürdüyle türküyle lazıyla alevisiyle ermenisiyle yahudisiyle vs bu ülkede yaşıyoruz. demekki bizim için başka bir ülke yok.bugüne kadar hep kardeşçe yaşadık bugün neyin peşine düşüldüğünü doğrusu anlamakta güçlük çekiyorum.sade vatandaş olarak bunlarla uğraşmıyor hayat mucadelesi veriyoruz.BIRAKIN BU İŞLERİ ARTIK BU ÜLKEYE YAPMAYIN BUNU .....


hande can IP: 85.83.120.xxx Tarih : 24.12.2008 14:13:23

Hey millet, türkiye milleti,birakin bu kimlik tartismalarini,böyle seylerle kafanizi bosu bosuna yormayin,nafile,faydasiz islerle ugrasmayin.Bizler zaten kardesiz kökenimiz taaa Hz. Ademe kadar dayanir.Elalem uzaya fezaya gidiyor. Bizler hala, Türk idi, kürt idi. Zaza idi, laz idi bunlarin kavgasini yapiyoruz.Uyanin artik, Bazi Dünya devletleri yani Abd, ve bati devletleri,bizi bölmeye calisiyor,bu yüzden bölücülere de yardim ve yataklik ediyorlar. Anlayamiyormusunuz yoksa anlamak mi istemiyorsunuz,önce bizi ayiracaklar sonra da tek tek yiyecekler, cünkü,kücük kücük parcalar halinde yemesi daha kolay da ondan. Tipki bir elin nesi var,iki elin sesi var misalinde oldugu gibi.BIzim güclenmemizi istemediklerinden bizi bölmeye calisiyorlar. Güclenirsek büyük parcalar halinde yemesi hazmetmeleri mümkün olamiyacak.Biz müslümanlarin güclenmelerine tahammülleri yok.Okuyanlara cok önemli bir önerim olacak internet`ten" sari öküz" hikayesini lütfen bir okuyun.Bu yazdiklarimla bir baglantisini kuracaksiniz.Ben yurt disinda yasayan vatanina hasret bir gurbetci.Türkiyemi ve güzel insanlarini coook seviyorum.


tunç IP: 85.97.26.xxx Tarih : 23.12.2008 09:25:45

Bende anketin sağlıklı yapıldığını dusunmuyorum % 13,40 oran bana gore çok az yapılan tum calısmalar anketler belırlenmeıs planlanmıs bır amaca dayalı olarak yapılıyor.


fahri karaaslan IP: 88.241.156.xxx Tarih : 23.12.2008 21:05:53

haberi okudum ve yorumlarıda okudum hepsi güzel yazılmış ama bazı eksiklikler olduguna kanaat getirdim..13,milyon sayısı çok az dır türkiyenin 25 milyon ile 30 milyon arasındadır zazalar kürt degildir bir türk nasıl türkse bir kürt nasıl kürtse bir zazada oyle zazadır yani bir ırk tır ve bu ırklarında kendi kültürleri vardır kendi gelenek ve gorenekleri vardır bende kürt kökenliyim ama türkiyede ki ırklara yaklaşım ları cok zıt ve cok bencil görüyorum her ırkın kendi tv si kendi dilini özgürce konusması ve türk diline türk ırkına yapılan olanaklar bir kürde bir laza bir çerkeze de sunulmasından yanayım


şener demiralp IP: 193.140.194.xxx Tarih : 26.12.2008 08:56:45

öncelik le bende kürt kökenli we elazığlıyım ama bu kürt bu zaza bu alewi neyi araştıyorsunuz.....herkes kardeş tek bayrak tek watan ne mutlu türküm.......,ne mutlu elazığ``lıyım........birşeyler araştılacaksa önce biii tarih okumak lazım


murat demir IP: 78.160.183.xxx Tarih : 24.12.2008 17:48:53

Birkere zazalar kürt değil, öz ve öz türktürler..Bunun yanı sıra Kürt olupta kendini, Kürt kökenli Türküm diye tanımlayan onca insan var...Yalan ise DTP YE VERİLEN OYLARA BAKIN...


erdal jiyan IP: 84.61.160.xxx Tarih : 23.12.2008 14:50:57

biz kürtler türklerle bin yildir birlikde yasiyoruz binlerce yilda birlikde yasayacayiz ama bu ülke kürt realitesini de tanimak zorundadir tabiki kürtlerin icindede farkli lehceler var kürt özgürlügü türkiyeyi bölmez türkiyeyi gelisdidir zenginlesdirir nufusa gelince 25 milyonu gecer tekrar diyoruzki yasasin halklarin kardesliyi


Ahmet DEMİRTAŞ IP: 88.244.66.xxx Tarih : 25.12.2008 17:27:48

Ben bir Kürt olarak bu yazılanları saçma buluyorum.Türkiye'nin sadece %10'u gibi komik bir rakım belirtilmiş.Ama ülkedeki Kürt nüfusunun 25 milyon veya daha üstlerde bir rakam olduğu bir gerçek.(ÜSTÜ ÖRTÜLMEYE ÇALIŞILMIŞ BİR GERÇEK)Ayrıca ZAZALAR Kürtlerden ayrı değildir.Kürt kavramı genel bir kavramdır.Bu genel kavram kırmanç,zaza ve soran olmak üzere 3 ayrılır.(NOKTA=)


delamet IP: 94.122.29.xxx Tarih : 22.12.2008 20:00:13

böyle bır araştırma hangi akli evelin aklına gelmıştır....


Yılmaz Ergüvenç IP: 85.96.208.xxx Tarih : 26.12.2008 10:37:31

Yerel diller konusundaki yorumları hayretle izliyorum. İnsanın anadili kutsaldır. Her dilin edebi değeri vardır. Anadil, evde, çarşı-pazarda, telefonda konuşulur. Anadildeki gazete, kitaplar ve tiyatro izlenir, müzik dinlenir. Genel ilişkilerde devletin resmi dili kullanılır. Almanya'da Almanca, İsveç'te İsveççe, Türkiye'de Türkçe gibi... Ancak yerel dillerle uluslararası ticaret ve ilişkiler yürütülemez. Yerel diller bilim dili değildir. Bu gün Dünyanın bilim ve iletişim dili İngilizce, ikinci derecede Fransızcadır. Bu dilleri bilmeyenler mesleklerinde ilerleyemez, yarım adam olarak kalırlar. Türkler ve Azeriler birbirlerinin dilinden anlarlar. Ama diğerlerini bilemem. Bir örnek vereyim: Türkçe: Nereye gidiyorsun? Kırmanca: Kura teri? Zazaca: Tışın ca? Dersimce: Kota sana? Bu örneği daha çok uzatabilirim. Nüfus konusuna gelince: 11 milyon da diyenler, 25 milyon da diyenler kafadan atıyorlar. Nüfus sayımlarında bu soru sorulmadığı için doğrusunu bilemiyoruz. Hoşça kalın.


siverekli IP: 88.231.153.xxx Tarih : 24.12.2008 23:14:40

Burdaki herkes matematik profesörü olmuş, sayılar havalarda uçuşuyor. Böyle boş işlerle uğraşacağınıza bilimle uğraşsaydınız hep beraber kalkınmış olurduk dandik meselelerle başımızın ağrımasına izin vermezdik. Akıllı olalım yoksa elin gavuru gelir kendi toprağımızda aklımızı alır..


Yunus d3mir IP: 217.25.27.xxx Tarih : 24.12.2008 12:23:11

bir parca ingilizcesi olan varsa ... okusun .. dunyanin en buyuk ansklopedi kaynaginda arastirmalar ne diyor ... Zazalar kurtturler ... ... According to the Encyclopedia Britannica, The Kurdish language has two main groups:[17]: The Kurmanji dialect group. The Sorani dialect group. and several sub-dialects: Kermanshahi Leki Gurani Zaza


duygu zerey IP: 88.226.209.xxx Tarih : 24.12.2008 19:21:00

...hepimiz kardeşiz....


ElSalud IP: 88.242.117.xxx Tarih : 24.12.2008 13:03:42

Birbirimizi hiç boş yere kandırmaya uğraşmayalım. "KÜRT REALİTESİ", "1000 YILDIR KÜRTLER TÜRK'LERLE KARDEŞ KARDEŞ YAŞIYOR" gibi absürd laflara da karnımız tok. Dönün 1000 yıl geriye ve bugüne kadar gelin. Bakın bakalım tarihte bir Kürt devleti var mı? Kurtuluş savaşımızda dahil olmak üzere, son 90 yılda Türk'lere karşı 25 defa isyan bayrağını açan Kürt'ler değilmiydi? Mustafa Kemal Atatürk ve askerleri, batı cephesinde işgal devletleri ile istiklal için kana kan savaşırken, doğuda şimdi tam zamanıdır diye isyan etmek bir kardeşlik göstergesimidir? Ya da son 25 yıldır Türk askerine pusu kuran PKK'lıları, sıcak çatışmada sıkıştıklarını görünce köylerinde ya da evlerinde saklayarak kurtarmak mı kardeşliğin bir gereğidir. Türk'ler istiklal savaşı verirken en zor günlerinde Kürt'lerden kazık yemiş bir millettir. Bu nedenle, Dünya'da Kürt'ün ne olduğunu ve neler yapabileceğini Türk milletinden daha iyi kimse bilemez. Uzun yıllar İngilizlerin kayığına binen Kürtler bugün ABD'nin teknesinde bulunmaz bir fırsat yakaladıklarını zanediyorlarsa; bu topraklarda onların yolcu, Türk'lerin ise hancı olduğunu anlamaları için 200 yıl yetmemiş demektir.


Hakan Çakır IP: 88.231.224.xxx Tarih : 24.12.2008 13:43:13

BU ARAŞTIRMAYI YAPANLARA SORMAK İSTİYORUM: NEYİN PEŞİNDESİNİZ?


savi IP: 85.110.157.xxx Tarih : 25.12.2008 09:59:28

gerçekten bu ülkenın yararını düşünecek bir beyin, ırkçılık yapacak kadar küçük olmamalıdır..bu insanlar huzurlu yaşamaya o kadar ihtiyaçları var ki tahmın etmek o kadar zor değil..düşünün eğer öyle birşey olmasaydı akp %40 larda oy almazdı çünkü ülke hasasiyetlerini anlayarak başta orta bir yol izledi ama malesef sonunu getiremedi kutuplaşmaya gitti..demek ki öyle kalıplaşmış bir sistem var ki bu ülekede, insanları din ya da ırk üzerinde kutuplaşmaya götürüyor buda tabıkı birilerine yarıyor.işin üzücü yani insanlarımızın bir kısmının farkında olup ya da olmadan onların maşası olması.bu sistemın oyununa gelen arkadaşlarımız var yorumları okuyup net görebilirsiniz? iyi günler saygılar sevgiler


Levent Öz IP: 85.100.96.xxx Tarih : 18.03.2009 05:48:46

Türkiye'de 20 milyona aşkın kürt vardır. Bunların 5-6 milyonu 18 yaş altındadır yani genç nüfus olarak büyük bir potansiyele sahipler. Ben bir Türk olarak Kürt kardeşlerimle yaşamaktan mutluyum. Şu an aynı mesaiyi paylaştığım bir çok Kürt arkadaşım var, hiçbiriyle ayrı gayrımız yok. Kürt halkının kürt kimliğini, kültürünü ve dilini korumasından yanayım. İnşallah çocuklarımız da kardeşçe, birlikte yaşarlar. 


Turk Gücü IP: 88.228.251.xxx Tarih : 20.01.2009 12:32:39

70 milyonluk ülkede 25 milyon kürt var, 2 milyon laz, 1 milyon arap var.... ya nerede ise hiç TÜRK nüfus kalmamış bırakın da şu Türkiyede biraz da TÜRK nüfus bulunsun artık, haddimizi bilelim.


murat boran IP: 85.110.119.xxx Tarih : 2.01.2009 23:26:13

ya kusura bakmayın ama türkiyede 11 milyon kürt diyorlar ama çok yanlışlar neden biliyormusunz sadece 3milyon istanbulda 3 milyon diyar bakırda etti 6 milyon eeee artık diyerlerinide size bırakıyımmm


Afyonlu IP: 72.14.204.xxx Tarih : 30.01.2009 18:24:43

Bende afyonluyum ve sonuna kadar ülkücüyüm.burda sadece bisey soylemek istıyorum.DTP ye meclise girecek kadar oy atan kımler ? Yaşım daha 16 ama vatanımıza afyon gençlık olarak bağlıyz.


türk oğlu türk IP: 78.160.23.xxx Tarih : 19.03.2009 00:33:24

size ne kardeşim ben türküm diyen türktür. buna kimse karışamaz ister kürt ister türk ister zaza olsun önce insan olsun olmayanlarada baş kaldıranlarada türk ordusu türk halkı başını ezer. o zman sesleri kısılır... NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE!