20
Mayıs
2024
Pazertesi
ANASAYFA

'ATATÜRK HEYKELLERİ KALDIRILSIN'

Heykel sanatının duayenlerinden Mehmet Aksoy, olur olmaz yere dikilen, sanat değeri taşımayan Atatürk heykellerinin kaldırılması için mahkemeye gidiyor.

Büyük Menderes Deltası çevresinde 3 bin yıllık ortak geçmişi olan Didyma, Milet, Priene, Magnesia, Myus ve Heraklia gibi antik kentlerin, Doğanbey, Akköy, Yoran gibi kültürel zenginliklerin, Bafa Gölü Milli Parkı ve Diler Yarımadası gibi doğal güzelliklerin toplandığı uygarlıklar deltasında tarih ve sanat buluştu. Didim Belediyesi’nin ev sahipliği yaptığı “1. Meandros Festivali” kapsamında düzenlenen heykel sempozyumunun konukları arasında yer alan, heykel sanatının duayenlerinden Mehmet Aksoy, burada Atatürk heykelleri üzerine de ilginç açıklamalar yaptı. 

Mehmet Aksoy, ülkemizde heykel geleneğinin tam yerleşemediğinden yakındı.

“HEYKEL KÜLTÜRÜMÜZ YOK”

Heykel fikrinin aşılanmaya başlandığını, artık insanların bir form dünyasına girdiğini belirten Aksoy, “En azından ‘bu nedir’ diye bile sorsalar, bence bu heykel dünyasına giriştir, meraktır. İnsanlar ‘Bu ne, ben anlamıyorum’ diye başlıyor. Çünkü böyle bir kültür alınmamış, heykel kültürümüz çok bakir, neredeyse yok. Bu kültür Atatürk’le eşdeğer. Onun için bu tür sempozyumların, form dünyasına girişte çok önemli olduğunu düşunüyorum” dedi.

”HEYKEL DİYEMEYECEĞİM”


İnsanların her yerde heykel diye Atatürk’ü gördüğünü söyleyen Aksoy, bunun Türk heykeline zarar verdiğini, çünkü gördüklerinin heykel olmadığını belirtti: “Bence Atatürk heykelleriyle Atatürk fikri çok zedeleniyor. Çünkü insanlar buna heykel diye bakıyorlar ve tabii ki heykel değil bunlar. Sanatsal hiçbir değer taşımıyorlar. Sanatsal bir endişeyle yapılmamışlar çoğu tüccar kafasıyla, para kazanmak, bir yerlere bir şey dikmiş olmak için yapılmış. Bunu diktirenler de zaten sanatsal bir şey beklemiyorlar. Üç boyutlu olan her şey sanki heykelmiş gibi... O bir tasvir, yasaksavar gibi bir şey... Bu yüzden hem Türk heykeli büyük zarar görüyor, hem de Atatürk ... Sanatsal değer taşımayan bu heykeller, Atatürk’ün imajını zedeliyor: Proporsiyonu bozuk, hiçbir plastik etkisi yok, hiçbir mekânı yok ama olur olmaz yerlerde var...”

”ATATÜRK KAŞA GÖZE İNDİRGENMEMELİ”

“Burada amaç sanatın kalitesini yükseltmek. Atatürk heykelinin de bir sanatsal değeri olmalı. Atatürk yorumlanmalı. Bence Atatürk kaşa göze indirgenmemeli” diyen Aksoy, birçok kişinin de kendi gibi düşündüğünü söyledi: “Basbayağı kötü heykeller. Espri konusu olmuş artık gördünüz mu bacakları şöyle, eli böyle, kafasının proporsiyonu bozuk... Komedi unsuru olan şeyler duruyor orada. Ve biz bunlara bakıyoruz ve Atatürk’ü seviyoruz. Bu çok kötü bir şey. Atatürk’e en büyük düşmanlığın yapıldığı 12 Eylül döneminde en çok sayıda Atatürk heykelinin dikildiğini hatırlatmak isterim. Bu da ilginç bir şey. Bununla bence Atatürk fikri, imajı, büyüklüğü küçültülüyor. Gerçekten böyle saygı duyulan bir şeye, saygıdeğer birşeyler yapmak gerek. Sanatsal değer taşıyan bir şey yapmak gerek.”

BU HEYKELLERİ KALDIRTMA DAVASI

Bu durumun senelerdir kendisine dokunduğunu ifade eden Aksoy, mahkemeye gidip, ‘Atatürk’e, Cumhuriyet’e saygısızlıktır’ iddasıyla bunları kaldırtmak için dava açacağını söyledi: “Bu imajın iyileşmesini, güzelleşmesini ve Atatürk’e layık sanatsal değer taşıyan heykellerin Türkiye’ye dikilmesini istiyorum. Bunun için de mahkemeye gitmeyi düşünüyorum. Buna belki birtakım sanatçı arkadaşlarımız da imza verir. Burada amaç hem sanatın kalitesini yükseltmek, hem Atatürk’ü böyle yerlerde sürünür halden kurtarmak.”

NTV
Yayın Tarihi : 15 Temmuz 2008 Salı 11:29:08
Güncelleme :17 Temmuz 2008 Perşembe 12:19:40


Bu haber hakkında yorum yazmak ister misiniz?
Yorumlarınız
R.Atilla Yasavul IP: 78.180.240.xxx Tarih : 15.07.2008 12:26:12

Adam "atatürk'e layık sanatsal değer taşıyan heykellerden" bahsediyor.Atatürk'e benzemeyen heykel hiç görmedinizmi?.Yorum yapacağınız yazıları 2 kere okuyun.4 defa düşünün,ondan sonra yorum yazın.İnsanları hemen infaz etmeyin.Ayrıca sizin suçunuz yok yazı başlığı "Atatürk'e benzemeyen heykelleri kaldırtma" olmalıydı.Bu gibi infiali maalesef bu medya yaratıyor.Dikkat edin.


Vatandas IP: 92.226.143.xxx Tarih : 15.07.2008 12:28:15

SAYIN AKSOYU BENDE KINIYORUM ..... YORUMLARA BAKINCA BU ÜLKENIN VERILMEK ISTENEN MESAJI ALGILAMA YETENEKLERINE BAKINCA KINAMAKTAN BASKA BIRSEY GELMIYOR CÜNKÜ YAPILACAK BIR YORUMDAN KÜFÜR YEMEME OLASILIGIMIN OLMADIGINI DÜSÜNÜYORUM .... ASLINDA MESAJ COK ACIK AMA 12 EYLÜL ÜRÜNÜ YORUMLARDAN BASKA BIRSEY BEKLEMEKTE ABES OLUR GALIBA....


yunus ates IP: 88.235.104.xxx Tarih : 16.07.2008 21:52:42

NASIL BASLIK ATMISLAR OYLE YA YAZININ TAMAMINI OKUMADAN SİNİRLENIP YORUM YAZDIK .ILK YORUMUMU IPTAL EDIN.OYLE BI BASLIK ATMISLARKI YAZININ BASI ILE SONUNDA DAGLAR KADAR FARK VAR.


mustafa duru IP: 88.254.215.xxx Tarih : 16.07.2008 00:38:13

ucunda sağından solundan başından bu ülkeyi kemirmeye başlamayın duayenmişde o kadar


önem IP: 88.254.130.xxx Tarih : 16.07.2008 13:56:02

kardeşim yapacak başka bir işin yokmu senin? ulaş bey sizi de tebrik ediyorum küçücük çıbanı oynaya oynaya büyütüyosunuz ne gereği var...


ATA IP: 78.161.86.xxx Tarih : 16.07.2008 11:04:33

bırakın kardeşim... siz neden bahsediyorsunuz sizin devletiniz bizzat atatürkü istemiyor şimdi kalkmış adamı anlamadan yorum yapıyorsunuz ağzı olan konuşuyor klavyesi olan yazıyor bu ülkede herkes kendi işine baksa belki bu biz başka ülkelere değilde başka ülkeler bize gebe kalır


ulas IP: 79.6.26.xxx Tarih : 15.07.2008 20:13:38

Mehmet AKSOYA a yùrekden katiliyorum.


şahkulu IP: 88.248.49.xxx Tarih : 15.07.2008 13:40:26

DİĞER BİR KONU Yıllardır küçük belediyelerde ve kırsallarda özellikle Atatürkçü düşünce bakımından sağlam ilçe ve köylerde Atatürk büstlerinizi bakıma götürüyoruz diyerek alıp götüren ve bir daha getirmeyen belediyelerde tuz biber bunlara.


İSMAİL ARSLAN IP: 88.226.7.xxx Tarih : 15.07.2008 16:44:43

Bu haberi okuduktan sonra gerçekten şoke oldum. ben Ş.Urfa'nın Akçakale ilçesinde yaşıyorum.İlçemizde bulunan Akçakale lisesindeki Atatürk büstünü görseler heralde ülkenin gündemi sarsılır.Atamızın bu büstünü görünce şoke olacaksınız. LÜTFEN BU LİNKİ TIKLAYINIZ.http://www.akcakalemiz.com/haber/1216216438.jpg BU KONU HAKKINDA:bana ulaşabilirsiniz: 0544 257 00 56


Hakan Yıldırım IP: 78.164.59.xxx Tarih : 15.07.2008 12:38:42

Ben aksoya bir nevi katılıyorum atatürk heykelleri daha değerli bi biçimde yapılabilir ama tamamen kaldırılamaz... Türk Öğün Çalış Güven...


akif kalkan IP: 88.254.9.xxx Tarih : 15.07.2008 13:03:21

Arkadaşlar Atatürke ve Türk milletine Türkiyeye saygısı olmayan lütfen yorum yazmasın.Ben Türküm, Türkiyeliyim Atatürkçüyüm diyenler yazılarımıza dikkat edelim olmazmı en azından kendimize saygımız olsun.İsminin baş harfi küçük yazılınca rahatsızlık duymayan varmı aranızda acaba.


volkan IP: 88.224.49.xxx Tarih : 15.07.2008 15:22:39

işte size nobel ödülüne aday 2. Türk. en başarılı heykeltraş ödülünü verirlerse bu adama şaşmam çünkü öyle bir ülkede yaşıyoruz ki atasına gereken değeri vermeyip kanlarını taa amerikalardan emen insanlara hörmet eden insanların çoğunluk olduğu bir ülkede yaşıyoruz.Buraya bu fikirde yorum yazan insanlar olduğu sürece ülkemiz her zaman olduğu gibi dimdik ayakta duracak...


S.N IP: 85.110.129.xxx Tarih : 16.07.2008 19:53:05

NEDEN ATATÜRK HEYKELLERİNDEN RAHATSIZSINIZ! Bu ülke'de sadece Atatürk Heykelleri mi o zat-ı muhteremi rahatsız etti. Gitsin Ülkenin tamamını gezsin. İsmi, ruhu bile yaşamayan insanların heykelleri hilkat garibesi gibi gözümüze sokuluyor ondan rahatsız olunmuyorda. Ezanları susturmamak, camilerimizi kapattırmamak, Bayrağımızı ve vatanımızı Onların tabiri ile GAVUR ellerine kaptırmamak için mücadele vermiş kişinin heykeli mi rahatsız ediyor. Kendini heykeltraş ve bu açıklamaları ile birilerinden MEDET uman bu GARİP kişi ' Bundan böyle KÜLTÜR Bakanı olur( MU ) DİYEMİYECEĞİM. HALA HÜKÜMETİMİZDE ATATÜRK İLKE VE İNKİLAPLARINA SAHİP İNSANLARIMIZ VAR


Kuddusi Kurt IP: 85.104.198.xxx Tarih : 16.07.2008 22:23:37

Arkadaşlar, Lütven haberin tamamını bir okurmusunuz.


hüseyin kaçmaz IP: 88.226.2.xxx Tarih : 15.07.2008 12:52:15

ya ne kadar zavallı vatandaşlarımız var yazıyı anlamada bile zorluk çekiyorlar hatta anlamıyorlar medya da iyi kışkırtıyor..devam edin böyle nereye kadar gideceğiz merak ediyorum..yazık..


ayten gersusuz IP: 88.247.213.xxx Tarih : 15.07.2008 14:07:54

ben tek cümleyle diyorumki iyiki bir ATAMIZ var ve onun yolunda yürüyen halkım var NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE ve ATAM İZİNDEYİZ şimdide bu polemik başlar vah insanımıza biri sanata tükürür biri heykellerin sanatsal değeri yok der iyisinide kendisi yapsın hayrına görelim.


Niyazi A racı IP: 85.98.231.xxx Tarih : 15.07.2008 12:57:46

bunlara şaşırmıyorum artık.bu adama ödül verilirken görürsem bile şaşırmam.dua edelimde biri çıkıp TÜRKİYE DEVLETİNİN adını değiştirelim demesin sıra buna doğru gidiyo.yada bayrağı değiştirelim demesin oraya doğru gidiyoruz walla bence.ALLAH SONUMUZU HAYRETSİN.BÖYLE DENGESİZLERDE ALLAHINDAN BULSUN İNŞ


kiris n IP: 82.215.30.xxx Tarih : 15.07.2008 12:02:06

YAZIKLAR OLSUN SANA AKSOY. HER HALDE BUNAMIS OLMALISIN!!!! ATATURK TURKIYE´SINDE YASADIGINI UNUTUYORSUN. ATATURK OLMASA IDI BU KELIMELERIDE SARF EDEMEYEBILIRDIN. ASLINDA SAVCILAR SENI MAHKEMEYE VERMELILER.


Hakan Çakır IP: 88.255.72.xxx Tarih : 15.07.2008 19:39:17

Uyan artık Türk Milleti! Birileri içlerinde çıban gibi büyüyen Türk düşmanlığını farklı söylemlerle, kamuflaj kullanarak sürekli dile getirir oldular. Neymiş efendim? Sanatsal değeri yokmuş. Bunu diktirenler de zaten sanatsal bir şey beklemiyorlarmış... O kadar çok ağrına gidiyorsa ve mademki heykeltraşsın, o zaman kalkar güzel ve anlamlı bir Atatürk heykeli yaparsın. Bizlerde sana gereken saygı ve desteği gösteririz. Ama bizler sen ve senin gibilerin asıl amacının ne olduğunu çok iyi biliyoruz. Bırakın bu ayakları. Delikanlı gibi çıkıp desene sen şuna; ben Atatürk heykellerini hazmedemiyorum. Venizelos heykelleri daha hoş olurdu diye...


murat IP: 78.168.54.xxx Tarih : 15.07.2008 22:04:10

iyi bu arkadaşa soralım o zaman. kalkan heykellerin yerine sen ve arkadaşların ücretsiz olarak yeni heykeller dikecekmisiniz? yoksa olay tamamen duygusal mı?


nermin IP: 62.248.73.xxx Tarih : 15.07.2008 11:54:00

sayın mehmet aksoy eğer amacınız güzel ve sanatsal özelliği olmadan yapılan atatürk heykellerin daha dikkatli yapılmasını içeriyorsa amacın tamam. ama toplatmak amaçlıysa söylayacak sözüm çok . kültürümüz ve değerlerimize özellikle atatürkümüze sahip çıkan bir ülkeyiz.çocuklarımıza işte bak bu bizim vatanımızı koruyan ulu önder atamız diyoruz.örneğin oğlum anne atatürke benzeyen çok özelliğim var ben büyüyünce atatürk olacağım diyor.benimde gözüm renkli saçım sarı matamatiği bende seviyorum.ve vatanımı çok seviyorum diyor bunu diyen ilk okul 2 sınıf öğrencisi ve heykelini görüp merakla kitaplardan internetten araştırıp öğrendi oğlum . yani heykelin çocuklarımıza faydası var kaldırılması yerine madem elinden geçsin kabul diyebiliyormusunuz. özür dilerim ama ben sizin fikrinizin sanatla ilgisi olduğunna inanmıyorum nedense haber yazınız beni ikna etmedi sanki bir kasıt var gibi geldi toplama amacınızda şehitler verdiğimiz şu günlerde böyle bir konu ile karşımıza çıkmanız çok ayıp yakıştıramadım.hemde sanatçı kimliğiniz var şimdiyimi buldunuz böyle bir konu için daha bir şey demiyorum diyecek çok şey varda türk halkı diyecektir son sözü sana saygılar NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE


duygu IP: 88.240.53.xxx Tarih : 16.07.2008 11:54:44

valla bence haklı sanatsal anlamda evet heykeller çok kötü ve son yıllarda özellikle bu şekilde kötü yapılıyor atatürkten çok herkese benziyor bence de bazıları kaldırılıp aynı yerlere daha sanatsal ve daha güzelleri gerçekten o sevgiyle ve özenle yapılmış olanları konmalı ama şunu da sölemek isterim kendisi bu kadar değer veriyorsa atatürke önce resmi kurumlardan Atatürk resimlerinin kaldırılması girişimlerine karşı mücadele etsin yok benim derdim tamamen heykel sanatı ile ilgili gelişsin istiyorum diyorsa Kocaeli/değirmendere belediyesine dava açsın uluslararası değeri olan heykel sempozyumunu kaldırdığı ve herbiri sanat eseri olan heykelleri yerlerinden taşıtıp başıboş bırakarak tahrip ettirdiği için


yaren solmaz IP: 88.249.53.xxx Tarih : 15.07.2008 12:30:36

sayın aksoy düşünceleriniz tamamıyla yanlış heykel dediğimiz olay bir sanattır bu vatan için toprak için savaşan uğraşan atalarımızın insanlarımızın heykelleri onurla dikilip yapılırken siz koskaca ulu onder Mustafa Kemal ATATURK dunyayı kurtaran bır atamızın heykelınden soz edıyorsunuz bence bana gore bu olay hıc ıyı bır olacak olay degıl sahsınıza karsı cok zararlar getırebılır o ulu önder ATATÜRK ben bir heykel den anlayan tasarımını yapan bılen bırı olsaydım ben gordugum goze carpan her yere ATATURK'U MUZUN heykelını dıkerdım cunku bu vatanın kucuk yenı fıdan gıbı olan yeseren cocuklarımızın atasını ogrenmesını bılmesı gelecegımız ıcın daha ıyı olur


şahkulu IP: 88.248.49.xxx Tarih : 15.07.2008 11:47:01

Arkadaşa heykeller kötü batmış. Bir Orhan YAMUK vakası daha bakalım bu arkadaş ne ile ödüllendirilecek vatanını ve atasını böyle sevdiği için. Yazık sizin insanlığınıza YAZIK.


feru IP: 212.174.232.xxx Tarih : 17.07.2008 11:02:29

Büyük Usta Aksoy doğru şeyler söylüyor ama anlama zorluğu var yurtdaşlarımızda Cumhuriyet hemen elden gitti eyvah............


nermin IP: 62.248.73.xxx Tarih : 16.07.2008 22:15:19

gökhan beyin fikrime katılmasına teşekkür ediyorum. ulaş beyede yürekten katılma sebebini sormak istiyorum .nerdeyse tebrik edeceksiniz adamı ulaş bey. benim demek istediğmi ve ne mesaj vermek istediğimi anlamamışlar her halde DİKKATLİ BİR DEFA DAHA okunmasını rica edeceğim. madem o kadar saanatçı kimlikli bey bu mehmet bey şöyle diyebilirdi(bu heykeller gerçeği yansıtmıyor musade verin elden geçireyim gerçek saanat eserimize saygılı bir görüntüsü olsun) demiş olsaydı burda yorum yazma yerine tebrik mesajları ile dolardı bu sayfa ve ilk tebrik edende ben olurdum. ata beyde düşüncesini açık ve beyan etmeden yazmış.ne demek istediğinide anlamadım atatürkü istemiyor falan yazmış klavyesi olan yazıyor demiş.onada saygılar sunuyor daha açık beyanda bulunursa memnun olacağımı dile getiririm. ismail beyin yazdığıda içimi parçaladı. umarım bu yazıyı birileri okurda orayada el atarlar. snlamadan yazmışsınız demişler ben de yazımı dikkatli okuyunuz diyorum.cevaben saygılar


Gökhan IP: 85.103.24.xxx Tarih : 15.07.2008 12:38:43

Aslında bu haber başlığını yanlış koymuşlar provokasyon gibi.Gaza getirmek için polemik yaratmak için bu başlık konulmuş gibi duruyor.Ben de hemen hemen Nermin hanım gibi düşünmekteyim.Evet amaç Atamıza yakışmayan heykellerin toplatılması ve yerine daha ruh taşıyan gerçekçi ve sanatsal ağırlığı olanlarının konması ise katılıyorum.Aksi halde bu kişinin yamuk Orhanın yanına gitmesini ben de önerirdim.Ama gerçekte ben de birkaç yerde rastladım Atatürk ile alakası olmayan heykeller,masklar tasvirler.Bunlar bozulmanın örnekleridir.İmaj zedelemeye yönelik çalışmalardır diyebilirim.


ramazan dalgalı IP: 85.108.183.xxx Tarih : 16.07.2008 19:16:43

Mehmet Aksoy bu zat bursa ceza evinde yatan şu meşhur vakit gazetesi sözde yazarının mürüdü de olabilir. densiz açıklamaları ile insan hakları komisyon başkanı olan  zat gibi. bence densiz bir açıklama, ama malum partti sizi sanat komisyonu başkanı yapar ha gayret zattttt bey???


heykel 1 IP: 195.174.184.xxx Tarih : 9.05.2011 20:47:11

arkadaşların yazıları tamamen yanlış anladıklarını hem heykele hem de okumaya karşı olduklarını düşünüyorum beynimiz o kadar dolu ki yazılanları anlamıyoruz bakın arkadaşlar sayın mehmet aksoy tamamen daha sanatsal eserlerin ortaya konmasından bahsetmektedir . lütfen okudumuzu anlamaya çalışalım atatürk ün bir sözü vardır beni tanımak  yüzümü görmek değil benim fikrimi düşüncemi anlamaktır der lütfen  tüm arkadaşlardan ricamdır insanların düşüncelerini anlamaya çalışın yorumlarınız hakaret dolu olmasın ... 


Thamior IP: 92.44.122.xxx Tarih : 19.03.2011 23:34:07

Öncelikle şunu söylemek istiyorum..yorum yapan arkadaşlarımızın çoğunu bu sözlerirnden dolayı kınıyorum ve terbiyeye davet ediyorum...yazıları nasıl okudunuz bilmem ama ATATÜRK heykellerinin bir çoğu neredeyse özenilmeden yapılıyor... Siz onlara heykel gözüyle bakıyorsunuz ama o işi bilenler o gözle bakmıyor... Bende heykeltraşım , yaptığımız çalışmalar mevcut...Bazı ATATÜRK heykelleri o kadar gülünç ki , gerçeketen kaldırılması gerektiğine kanaat getirirsiniz..O yüzden sanatçı gözüyle bakamayan AT GÖZLÜKLÜLER ...agzınızı bile açmayın..Okumayı sökmelisiniz öncelikler, saygılarımla...