20
Mart
2026
Cuma
ANASAYFA

6 milyar YTL'yi camilere yatırdık

Her yıl ortalama 600 caminin hizmete girdiği Türkiye’de şahıslara ait 3 bin 652 cami var. Bir caminin ortalama maliyeti 1 milyon 500 bin YTL’yi buluyor. 80 bin caminin bulunduğu Türkiye’de şahısların yaptırdığı camilerin değeri de 6 milyar YTL’ye yaklaşıyor.

YAKLAŞIK 80 bin cami bulunan Türkiye’de bugüne kadar 3 bin 652 kişinin 6 milyar YTL’lik cami yaptırdığı belirlendi. Diyanet İşleri Başkanlığı’nın verilerine göre, Vakıflar Genel Müdürlüğü’ne ait 5 bin 533 caminin yer aldığı Türkiye’de, Diyanet Vakfı’nın 2 bin 943, derneklerin 7 bin 296, diğer vakıfların da 751 camisi bulunuyor. Türk Silahlı Kuvvetler’in 22 camisi bulunurken hastanelere ait 46 cami var. Köy tüzel kişilikleri 49 bin 183 camiyle rekoru elinde tutuyor. Ortalama bir caminin yapım maliyeti ise 1 milyon 500 bin YTL’ye yaklaşıyor.

10 yılda 7 bin cami

Son yıllarda yeni yapılan cami sayısındaki artış hızı da dikkat çekiyor. Son 10 yılda 7 bine yakın yeni caminin hizmete girdiği Türkiye’de, yılda ortalama 600’e yakın cami yapılıyor. 1998 yılında 73 bin 772 olan cami sayısı bugün 80 bine yaklaştı. En çok caminin açıldığı yıl ise 2006 oldu. 2005 yılı kayıtlarında mevcut 77 bin 777 tane cami varken bu rakam 2006 yılında 78 bin 608’e kadar yükseldi. Böylece 1 yıl içinde 831 yeni cami hizmete girmiş oldu. AKP döneminde 2002-2007 yılları arasında yeni açılan cami sayısı 3 bini geçti.

En çok cami İstanbul’da


İller arası sıralamada İstanbul 2 bin 944 camiyle başı çekiyor. İstanbul’u, 2 bin 893 cami ile Konya izliyor. Başkent Ankara’da ise 2 bin 694 cami var. Doğu illerinde en çok cami ise Diyarbakır’da bulunuyor. Diyarbakır toplam 1601 camiye sahip. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın memleketi Rize de 1028’le en çok camiye sahip iller arasında sayılıyor. İzmir’de de 1702 tane cami bulunuyor.

En az cami Tunceli’de


Tunceli ise, 96 camiyle iller arası sıralamada en alta yerleşiyor. Yalova 133 cami ile Tunceli’nin hemen üstünde bulunurken, alttan üçüncü sırayı 181 cami ile Kilis alıyor.

Yurtdışında 1805 cami var

MÜLKİYET durumuna göre yurtdışında çeşitli dernek ve kurumlara ait 1805 cami bulunuyor. Diyanet İşleri Türk İslam Birliği’ne ait 937 cami bulunduğu yurtdışında, çeşitli derneklerin de 211 camisi var. Türkiye Diyanet Vakfına ait cami sayısı ise 50’ye ulaşıyor. Bu camilerin 725’inde Kuran Kursu var. 340 camide konferans salonu, 793 camide kütüphane ve 1064 camide imam lojmanı yer alıyor.

Yıllara göre cami sayısı

YılCami sayısı

199873.772

199974.356

200075.002

200175.369

200275.941

200376.445

200477.151

200577.777

200678.608

200779.096

En çok cami bulunan 10 il

İlCami sayısı

İstanbul2.944

Konya2.893

Ankara2.694

Samsun2.577

Antalya1.981

Ordu1.907

Trabzon1.835

İzmir1.702

Manisa1.612

Diyarbakır1.601

Mülkiyet durumuna göre cami sayısı

MülkiyetToplam cami


Vakıflar Genel Müdürlüğü5.533

Türkiye Diyanet Vakfı2.943

Diğer Vakıflar751

Hazine3.129

Dernek7.269

Kamu İktisadi Teşekkülleri863

Şahıslar3.652

Belediyeler5.705

Köy Tüzel Kişilikleri49.183

Silahlı Kuvvetler22

Hastaneler46

Hürriyet
Yayın Tarihi : 7 Aralık 2008 Pazar 18:29:57
Güncelleme :7 Aralık 2008 Pazar 18:42:40


Bu haber hakkında yorum yazmak ister misiniz?
Yorumlarınız
MÜSLÜMAN OFLU IP: 88.78.170.xxx Tarih : 8.12.2008 14:46:28

ALLAH MANI MATTI EMEGI GECENLERDEN RAZI OLSUN SU HÜRRRIYETMIDIR D MIDIR NEDIR ISLAMIYET ICIN YAPTIGI BIR IYILIGI AKTARSIN BAKALIM SENDEN MÜSLÜMAN TÜRK MILLETI NE FAYDA GÖRMÜS SANANE KARDESIM HAYIR SEVER CAMI YAPTIRIYOR ISE SENIN VERGIN ANCAK IX YERLERE KULLANILIR AMA CAMI ICIN SANMIYORUM BIR MÜSLÜMAN TÜRK OFLU


feyzullah kirca IP: 78.175.25.xxx Tarih : 7.12.2008 22:54:48

camii yapandanda okul yapandanda allah razı olsun. okulu da camileri eleştirenler yapıversin bizahmet.yapmazlarsa biz camimizi de okulumuzu da yaparız elhamdülillah.Gölge etmeyin.


Kürşat IP: 78.183.8.xxx Tarih : 7.12.2008 18:52:35

ALLAH YAPANLARDAN VE YAPTIRANLARDAN RAZI OLSUN.


ugur_aydın IP: 78.179.17.xxx Tarih : 7.12.2008 19:24:58

arkadaş içkiye kumara sigaraya verilen para gözünüze batmıyorda camiye verilen paramı gözünüze batıyor cami ALLAHIN evidir be yahu


HAKKI ADİL KARAKAŞ IP: 88.232.195.xxx Tarih : 7.12.2008 21:41:32

Dayatma ve asimilasyonlara dayalı sözde islamcı politikalar varken neden CAMİLERLE ilgili haberler yapılır onu anlamış değilim. Aslında DİN'in yaşanması açısından CAMİlerin yaplması içi,içleri bilinçli halklarla Müslümanlarla dolabiliyor ve gerektiği gibi yaşananılmaya yön verilebiliyor yada bu istikamette ise camilerin yapılması uygun ancak beyin lerin İslam adına oluşmamış olmaması ise ise islam adına dini din adı altında biri yada birilerince rant,çıkar, menfaat elde etmekten yada bu yönde isim yapmaktan öte ne beklenebilirki ? evet beyin lerin islam adına oluşmadığı yada insanların islamı tam olarak algılamadığı yaşamadığı yer ve zamanlarda Camilerin yapılması ne derece doğru olur orası da tartışma ve yorumlara açık olduğu kadar İslam adına ISRAF'tan öte mali bir kayıptn öte bir şey değildir.


mk IP: 87.123.150.xxx Tarih : 7.12.2008 19:48:30

habere bak hele böyle habermi olur bence iyi yapmisik camilere yatirmiyalimmi vallahi bence helal olsun kiskananlar catlasin. cani kim nereye para yatirmak isterse oraya yatirir ben pismam degilim


İlhan Sarıalioğlu IP: 213.43.210.xxx Tarih : 8.12.2008 00:43:51

Camilerin sayısı çok mu az mı yarın sabah yer bulabilirseniz belli olur. Oturup onları saymakla degil.camileri sayacağına kahvelri sayın bence


tired_democrad IP: 78.161.230.xxx Tarih : 8.12.2008 20:47:33

tolga izzet kardeşi tebrik ediyorum.yani okullarla camiler bir tutulamaz..ahirette bize okulda okuduğumuz fen bilimleri fizik veya anishtayn ın teorileri bize fayda sağlamayacak.bizi ancak camilerde veya dışında işeldiğimiz salih amellerimiz nar cehimden kurtaracaktır..ama illa okul diye feryat edenlerde sözüm şu önce okul değil de eğitim sistemini tartışmamız lazım..okullarda eğitim var mı öğretmenler öğrenciler üzerinde ne kadar etki saygı sevgi var..eğitim olmazsa öğretimin olmayacağını düşünüyorum kaldıki öğretim konusundada avrupanın baya gerisindeyiz..bir türk dünyaya bedeldir diyoruz ama avrupada veya dünyada pek o kadar söz sahibi değiliz..düşünün ingilizce öğretmen açığımız haddinden fazlayeken biz hala özne nesne zarf diye diye eğitimimizi bitirdik.eğitim bu değil birazda global olmak lazım dünyaya ayak uydurmak lazım..avrupada en dahi öğrenciler meslek liselerinden çıkarken türkiyede ise tam tersine meslek liselerine 2. sınıf muamelesi yapılıyor.


erdal IP: 78.160.182.xxx Tarih : 8.12.2008 10:10:46

aman aman din elden gitmesin okulda yapın camide yapın ne yaparsanız yapın ama 3 camı yapacağınıza adam gibi sağlam güneydoğudaki karaklollarımızı yapsalar daha ıyı olacak ama tabı ülkenin hali belli elhamdulilah uğramadı daha kriz yapın yapın cami yapmaya devam yappın okuları yapmayın medreseler acın camı yapın karakoları onarmayın bırde cıkıp 10 oğlum olsa yolarım dersınız yapınn camı yapın


ibrahim IP: 78.172.155.xxx Tarih : 9.12.2008 01:50:50

Erdal ve Okan arkadaşlara sonuna kadar katılıyorum.Burdada 100 metre aralıklarla camiler var camiden ayagını dışarı atıyosun gene caminin önüne düşüyorsun :) gülüyorum sadece başkada birşey söylemiyorum.


mehmet usluer IP: 88.232.38.xxx Tarih : 8.12.2008 22:13:16

camii Allahın evidir. 6 milyar ytl de 600 milyar ytl de harcanır ne güzel Bunun tuhaflık neresinde


ibrahim IP: 78.172.135.xxx Tarih : 8.12.2008 00:32:41

MuhammetUlus kardeşime katılıyorum. ayrıca türkiyede yeterince cami var önce bu yoksullugun önüne gecsinler aç karınları doyursunlar açlıktan sefaletten ölen insanlar var önce buraya el uzatmak lazım.


muhammedulus IP: 81.215.234.xxx Tarih : 7.12.2008 23:33:10

önemli olan sayı değil içindeki inanan insan sayısıdır. çok cami ile din kurtulsaydı çocuk tecavüzleri, kapkaçlar, fuhuş...vs biz de değil başka ülkelerde olurdur. demek ki iyi insan olmak için başka şeyler de lazım iamn gibi. tüm sapıkları soksak camiye birden imana mı gelecekler. Neyse ki yaradan hepsini hepimizden kat kat iyi biliyor ve bu oyunları yemiyor.


tolga izzet IP: 87.66.67.xxx Tarih : 8.12.2008 01:10:28

yorumlarda goruyorumki cami ve okulu bir tutan ayip gercekten cok ayip, sizler bu zihniyetten yasayan zavalli insanlarsiniz, bir cami ve bir okulu nasil ayni kefeye koyarsiniz ahirette okul yaninda olmiyacak camilerde kildiginiz namazlaz yanimizda olacak , okul elbette ihtiyac T.C de egitim sart ama bunu bu sekilde yorumlamayin gerkcekten cok ayip , haberi da yapanı da KINIYORUM . . . SAYGILAR


osman akbaş IP: 85.132.51.xxx Tarih : 8.12.2008 22:09:59

beyler ve hanımlar paralar sanki kötü yere mi gidiyor...sanki eğitime para harcanmıyor mu...camiii bizim için çok önemliiii...böyle şeyler söz konusu olmaması lazım....sanki kilise yapılıyor...


oguzhan şimşek IP: 78.160.16.xxx Tarih : 8.12.2008 12:00:49

allah razı olsunn başbakandan türkiyee tam dinden sapacak zamanda geldi kurtardıı allah daha cok cami yapmayı nasip eder inş


oguzhan IP: 78.160.16.xxx Tarih : 8.12.2008 14:00:28

bazıları bişey bilmiyorr dini gericilik sayıyorlar bilmiyorlarkii osmanlıı dinini sevmeyenler yüzünden battı bir tutturmuşlar batıcılık osmanlı zamanındaa onlar bizle bir olmak istiyorduu yazıklar olsunkkii CAMİLERİ HABER KONUSU YAPANLARA


mertcan IP: 88.252.135.xxx Tarih : 8.12.2008 15:23:43

türkiye değişiyor daha neler göreceğiz


murat uğur IP: 88.231.242.xxx Tarih : 8.12.2008 00:22:54

Ülkemizdeki camilerimiz devlet imkanlarıyla yapılsaydı bu eleştirlere biraz olsun katılabilirdim.Fakat;şurası malum ki camilerimizin hemen hepsi vatandaş tarafından yaptırılıyor.Öyleyse kimse eleştiremez bunu.Eleştirenler buyursun okul yaptırsınlar.Ayrıca şunu unutmasınlar ki cami yaptıranların çoğu okul için de her zaman elini uzatan insanlarımızdır.


KERÇEK IP: 85.108.151.xxx Tarih : 7.12.2008 19:24:37

CAMİ LERİN ÇOĞU BOŞ DURUYOR AMA OKULLARDA ÇOCUKLAR SINIFTA 50 KİŞİ DERS GÖRÜYOR BİRAZDA YARDIMLARLA OKUL YAPSALAR DİMİ


DiNSiZ iNSAN YERi BELLi IP: 84.57.51.xxx Tarih : 8.12.2008 16:44:32

sevgli insalar dini olanlar cami yaptirir yardimlasma insanin icinde hep var olmustur birde insani ayakta tutan yardimlasmayi ögreten dindir müslüman toplum her zaman ayakta kalir vede rahatca yasar müslüman böyledir. HZ: Ali ye sormuslar niye bosa ugrasiyorsuz oruc tutuyorsunuz namaz kilyorsunuz birakin bunlari diye onu cevabidiyelimki bos namaz cok yararli bir spor oruc! ac insanianliyorsun! hac bir seyahat! zekat yardim etme! kelimeisahadet bir belirti! simdi bunlar barada böyle ya bir ahirette dogru cikarsa !


samet kayır IP: 81.215.205.xxx Tarih : 8.12.2008 19:09:56

km yaptırdıysa allah razı olsun o kadar memleketi dolandıranlar göze batmıyor da camiler mi göe batıyor


oguzhan IP: 78.160.16.xxx Tarih : 8.12.2008 14:04:04

ACLIKTAN ÖLÜYORMUSS HANİ BEE BİR 2001 DE BAK ŞU TÜRKİYEYE BİDE ŞİMDİİ COK SAFSINIZ ARADAKİ FARK DAGLAR KADAR TÜRKİYE OKADAR COK GELİŞTİKİ AMA BUNLARDAN SİZE NEE '' HANGİ ÜLKENİN MUHALEFETİİ BUKADAR VAHŞİİ OLUR HALK SEVMİYOR KARDEŞİM OZAMAN CEKİLECEKSİNN ARADAN


okan IP: 88.232.237.xxx Tarih : 8.12.2008 13:20:46

Farkında mısınız? Değişiyoruz. 1980 li yıllarda insanlarımız vuguncuları talancıları yolsuzluk yapanları kınıyordu. Şimdi ise helal olsun zengin oldu köşeyi döndü diyoruz. Yine o zamanlar fakirler yardım isterken, utana sıkıla istiyorlardı. Şimdi herkes elini açmış yardım bekliyor. Fakirlik mi arttı yoksa utanma duygusu mu yok oldu. Durumu iyi olan da devletin imkanları ile yardım alıyor. Devletin malı deniz ya yemiyen domuz oluyor. Bakalım nereye kadar. Kardeşim insanlara yardım etmek demek onlara iş imkanı sağlamak demektir. Artık bir çok kişi çalışmak bile istemiyor. Sağdan soldan bir yardım gelir diye başvuru yapıyor. Tamam cami ihtiyacı olabilir? Ama yanyana ya da yüzmetre ara ile cami yapılması da çok garip yani. Okullar arasında bile bu kadar yakınlık yok. Madem sevap işleyeceksin. İnsana hizmet et de dilencilikten kurtulsunlar. Alınteri ile kazansın. Haksız mıyım?


Sukru Arslan IP: 82.231.126.xxx Tarih : 8.12.2008 21:59:30

Kapadokya'nin "Goreme" denen kucucuk kentinde, Ortacagin gobeginde yasayan insanlar tam 276 tane kilise yapmislar (Bize anlatilanlar dogrudur herhalde). Her kilisenin bir digerine uzakligi 5-10 metre. Ulkemde de her kosebasina cami yaptirma yarisi basladi son yillarda. Islam dini, cami yaptirma dini sekline donustu. Avrupali ulkelere Ortacagda yaptirilanlar bile cok geliyor. Umarim bir gun ulke insanlarinin akli basina gelir?!?!