19
Mart
2026
Perşembe
ANASAYFA

Atatürk'ün başörtüsü görüşü

Yazar Özdemir Çallı'nın kaleme aldığı "Yakın Tarihimiz" adlı kitapta büyük önder Mustafa Kemal Atatürk'ün 31 Ocak 1923'te İzmir'de Gümrük Binası'nda halkla yaptığı konuşmada, başörtülü kadınların, hayatın tüm alanlarında yer alması gerektiğini anlatıyor. Atatürk, "Dinin tavsiye ettiği örtünme hem hayata, hem fazilete uygundur" diyor.

 

TÜRK KADINI

Kitaba göre, batılı ülkelerin "Türk kadını her şeyden mahrum bırakıldı" suçlaması karşısında Atatürk şunları söylüyor: "Gerçekten memleketimizin bazı yerlerinde, en çok şehirlerimizde, giyiniş tarzımız, kıyafetimiz bizim olmaktan çıkmıştır. Şehirdeki kadınlarımızın giyinişlerinde iki şekil ortaya çıkıyor: Ya çok kapalı, ya da çok açık. Bunun her ikisi de şeriatin tavsiyesi, dinin dışındadır. Bizim dinimiz kadını her iki aşırılıktan da hariç tutmuştur. Şeriate uygun örtünme, kadınlar için güçlük vermeyecek, kadınların toplum hayatında, iktisadi hayatta, gündelik hayatta erkeklerle işbirliği etmesine engel olmayacak şekilde bulunacaktır. Bu basit şekil toplum hayatımızın ahlak ve usullerine de aykırı değildir."

Özdemir Çallı, araştırmaları sırasında Atatürk'ün İslam'a ve baş örtüsüne son derece olumlu baktığını gördüğünü söyledi. Bu konuşmanın daha önce yayınlanmadığını anlatan Çallı, "Atatürk'ün annesi de başörtülüydü. Atatürk, Hıristiyanlık'ta ve Yahudilik'te olduğu gibi İslam dininde de ibadetler olduğunu ve bunlara uyulmasının normal olduğunu düşünüyordu" diye konuştu.

KANADOĞLU: DİNCİ DİKTAYA DOĞRU GİDİŞ

Yargıtay Onursal Cumhuriyet Başsavcısı Sabih Kanadoğlu, Türkiye'de türban sorunu yaşanmadığını, sorunun dinin siyasete alet edilmesi olduğunu, en büyük sorunun ise 'kişi diktasına doğru gidilmesi olduğunu' söyledi. Kanadoğlu, 'Bu gidiş dinci dikta rejimine gidiştir' derken, siyasi partilerin Anayasa hükümlerine uyması gerektiğini, aksine davrananların kapatılacağını, demokrasinin kendini savunma güvenceleri olduğunu belirtti.

Ali KUŞ -Bugün
Yayın Tarihi : 26 Ocak 2008 Cumartesi 08:40:13
Güncelleme :26 Ocak 2008 Cumartesi 17:13:05


Bu haber hakkında yorum yazmak ister misiniz?
Yorumlarınız
Mehmet Güzelışık IP: 88.233.243.xxx Tarih : 26.01.2008 21:51:40

Bu, toplumumuzda kanayan bir yaradır. 21. yüzyılda, "efendim, sizin başınız kapalı başınızı açın gelin, buraya öyle girersiniz" diye bir saçmalık başka nerede var. Eşitlik, adalet deyince konuşacak çok şey buluyorlar.Size söylüyorum eşitlik bu mu eğitim hakkı bu mu, artık insanların önünü kapatmayın. Yani bugün biri dese ki bu kravat X görüşünü temsil ediyor o zaman kravat takanları da mı almayacaksınız. Burası Türkiye Cumhuruiyeti herkes çoğunluğun kararına saygılı olacak, beğenmeyen gidebilir.


M.ali ERGİN IP: 78.160.128.xxx Tarih : 1.02.2008 20:12:21

IMANIN ŞARTI 7YE CIKTI.TÜRBAN ÖRTÜNMEYE YETMEZ.KADINLARIMIZI BURKAYA SOKALIM KI:BU FITNEFUCURLAR ERKEKLERİN GÖZÜNDEN UZAK DURSUN Kİ:ERKEKLER HEMENCECİK GÜNAHA GİRİP CEHENNEMLİK OLMASINLAR YAŞASIN ERKEKLERİN DİN ÖZGÜRLÜĞÜ BİR TOPLUMDA KADINLARI NE KADAR ERKEKTEN UZAK TUTARSAK O TOPLUM O KADAR GERİ FAKİR VE AHLAKSIZ OLUR.INSANIN YARISI KADINDIR ALLAH'IN YARATTIĞI SOL EL GİBİ KADINI DA BU KADAR ASAGILAMAK HIC BIR DINI INANCTA YOKTUR.İSLAMDA DA YOKTUR.ZORLAMA YORUMLARLA ISLAM DININI KADIN DUSMANI HALİNE GETİRENLER VE KADINLARININ NAMUSLARINI KORUYACAĞIM DİYE ONLARI KAPATANLAR VE BUNU DİNİN EMRİ DİYE İNSANLIĞA YUTTURANLARA VE KADINLARINA GÜVENMEYEN ERKEK MİLLETİNE YAZIKLAR OLSUN...


Sukru Arslan IP: 82.231.126.xxx Tarih : 26.01.2008 19:52:08

ATATURK BOYLE CUMLELER KURMAZ. YALAN SOYLUYORSUNUZ. SAYET KAPALI BIR KADIN IMAJI DUSUNSEYDI, KIZI SABIHA GOKCEN'I KAPATIRDI... ANNESI ZUBEYDE HANIMI AYRI TUTUN BUNDAN LUTFEN...


şaban kumçeker IP: 78.165.253.xxx Tarih : 26.01.2008 17:11:00

sadece yigiti yorumunu okuyun gerçekleri yazmış


nagehan sarı IP: 85.110.149.xxx Tarih : 26.01.2008 10:23:37

türban kişisel hak ve özgürlük değil midir? özgürlükçü bir ülkede insanın istediği gibi giyinmesi başanı açması yada örtmesi niye birilerini bu kadar alakadar ediyor. ben başımı açsam kimse niye açtın demeyecek ama kapatınca niye kapattın deniyor. türban yada baş örtüsü bunlar ayrı kavramlar değil. sırf dini ve başı kapalıları hedef alanların ortaya attığı bir ayrım. tamam desek ki türbandan vaz geçtik baş örtüsü takalım madem daha masumsa. ama oda olmaz serde din düşmanlığı var nede olsa. dine siyasete karışmak değil amacım sadece başımdaki örtüyle -adına kim ne derse desin- okuluma, işime gidip gelmek ve her ferdin sahip olduğu kişilik haklarından faydalanmak. özgür bir Türkiye de yaşamak umuduyla...


Gökhan IP: 85.107.231.xxx Tarih : 26.01.2008 12:15:37

Sayın Ali Güneş,yazıya yorumunuza hemfikir olduğumu belirtmek isterim.Son zamanlarda sırf kargaşa yaratıp şaşırtmak için kelime oyunları yapıp türban söylemini başörtüsüne çevirdiler.sonrada diyecekler ki başın örtülmesine karşı çıkılıyor.Sadeceonlar uyanık ya hesapta.Burada amaçları üzüm yemek değil,bağcıyı dövmek....


kadir karabulut IP: 78.162.232.xxx Tarih : 26.01.2008 15:49:35

Bu görüş kattı değil, Feodal yapıdan modern yapıya geçme aşaması. Türkiye'de dini yönden örtünme sırası baş örtüsüne gelmedi. Henüz göbeği açık, plajlarda üstsüz var iken, baş örtüsünü ön plana çıkarmanın zamanı değil. Mücadele birey için yapılmaz, toplumsal için yapılır. Bu guruptakilerin amacı biliniyor; devleti güç durumda brakma, düzen ve nizamı bozma. Takvim posterleri protesto etmiyorlar. Genel ahlaka sesiz kalırlar. Makyajından geri kalmazlar. Cazip görünmekten kaçınmazlar. Tarikatçı bir babanın illerde örtü için kızını kesmesi hiç akıllarına getirmezler. Töreye tçre eklemek bir başka bela olur.


ali IP: 88.246.26.xxx Tarih : 10.02.2008 00:55:30

sayın şükrü arslan atatürk böle şeyler demez diye bir şey yok bunlar konuşma arşivleridnen , bir kişi çıkıp inkar edemez , siz atatürk adıyla sahte imza kullanan insanlarla karıştırdınız heralde,. sabiha gökçeni kapatırdı demişsiniz, işte buda gerçekte sizin gibilerin dayatmacı olduğunu gösterir , islamda zorlama yoktur sabiha gökçen kndisi istemedi ve kapanmadı ulu önder de bir MÜSLÜMAN olduğu için zorlamadı asla.


ali güneş IP: 78.181.54.xxx Tarih : 26.01.2008 09:05:19

türban kişisel hak ve özgürlük değildir. Tamamen siyasi emellerine ulaşmak isteyen bir kısım odakların atlama taşıdır. Diğer nedenlerin hepsi bahane .... Yarın satanistler üniversitelere inanışları gereği siyah acayip kıyafetlerle girmek isterlerse ne diyeceksiniz.? bunu cevaplayabilecek bir hukukcu var mı? bunun sonu yok.Türbanın bugünkü anlamda 15 yıllık mazisi var . Tarihte Türk kadını türban niyetinde bir siyasi simgeyi takmadı ve giymedi. Kıyafetini siyasi bir obje olarak kullanmadı. Cepheye mermi taşıdı. Hiç bir zaman bizi hep arkadan vuran araplara uşaklık yapmadı. onların ayaklarına gitmedi. Başörtüsü ile onuru ile dim dik yaşadı.


YİGİT IP: 88.248.23.xxx Tarih : 26.01.2008 14:13:34

HAYDİ KIZLAR OKULA DİYE KAMPANYA YAPIYORSUNUZ.GELECEK NESİLLERİMİZ DAHA BİLİNÇLİ,KÜLTÜRLÜ VE ÇAĞDAN GERİ KALMASIN DİYE FAKAT HAYATLARININ BAHARINDAKİ,GELECEKDEN BEKLENTİLERİ OLAN KIZLARI SIRF BAŞ ÖRTÜSÜ TAKIYOR DİYE OKULLARDAN UZAKLAŞTIRIYORSUNUZ.BU NASIL BİR DENKLEMDİR.BUNUN ARTIK ÇÖZÜLMESİ GEREKİR.LAİKLİK KAVRAMI ALTINDA BAŞ ÖRTÜSÜNÜ KARALAYAN İNSANLAR BU ÜLKENİN YÜZ KARALARI VE ÖRÜMCEK KAFALILARIDIR.EĞER ULU ÖNDER BUNLARI GÖRSEYDİ ONLARIN YÜZÜNE TÜKÜRÜRDÜ.


Musa Erkan IP: 87.167.169.xxx Tarih : 26.01.2008 10:35:38

Ilk asama türban ikincisi fettulah ve sonuc din devleti. Cumhuriyet devrimlerinin degerini bilemiyenlere ona sahip cikmayanlara yaziklar olsun...


mehmet ersindigil IP: 84.62.19.xxx Tarih : 26.01.2008 12:15:45

Sayin Ali Kus,Bu güzel tarihi yaziyi bulup kaleme aldigin icin tesekkür ederim. Eyet Mustafa Kemal ATATÜRK dedigi ve tesbitine aynen katilyorum. Yani ya cok kapandik yada cok acik bir sekilde dolastik. Sayin ali günes beyin dediklerine katilyorum Birde sunu eklemek lazim benim bildigim kadari ile Annem Nenelerim bas örtüsü takarlardi. O zaman turban carcaf degilde böyle yazma dedikleri basörtüsünü taksinlar,Bunun bir Politik simge haline getirmenin ne anlami var. Politik simge haline getirip turban serbest birakilirsa cok kötü seylerin olacagin,dan korkuyorum. O zaman Politikacilarin yapmasi gereken düsünülerek üzerine düsünülmesi gereken bir olay olmadan halletmeleri gerekir diye düsünüyorum. Yarin kara carcafli üniversiteye girip yüzüne kara peceteyle örterse ögretmenlerin kim olduguna zorluk cekecek diye tahmin ediyorum.saygilarimla.


iskilipli atıf hoca IP: 85.98.156.xxx Tarih : 1.02.2008 11:35:32

amuda da kalksalar, kendilerini de yaksalar bu iş olacak...hani bunlar bi ara cumhurbaşkanı da seçtirmiyorlardı ya hani miting yapmışlardı güya 1 milyon kişi toplanmıştı halk %50 ile bize bu görevi verdi size ii yırtınmalar abi....


servet yörükoğlu IP: 88.247.55.xxx Tarih : 2.02.2008 01:34:33

inanamıyorum sizede sizin gibi düşünenlerede siz atatürk ü asla anlayamamış ve anlayamayacak olan insanlarsınız çünkü buna zekanız yetmez burada okuduğunuz halde hala cumhuriyet elden gidiyor paranoyasına inanıyorsunuz merek etmeyin cumhuriyetin en büyük savunucuları biziz siz ve sizin gibiler yüzünden türban sorununu ortaya çıkaran kenan bey yüzünden şimdi bu aptal sorunu yaşıyoruz kahrolsun atatürk ü anlayamayanlar


ISLAM IP: 88.78.191.xxx Tarih : 26.01.2008 17:20:24

Beyin ekonomileri bitmis insanlar ne yapsan vurtum duymaztir sayin MUSTAFA KEMAL ATATÜRK ÜN Basörtüsü hakkindaki düsünceleri ortada yaziyi adam gibi okuyun sonra yorum yazin beyler yata ögrenin KADIR KARABULUT ARKASIN YORUMUNU OKUYUN LÜTFEN göremiyorsaniz bir göz DOKTORUNA müracaat lütfen PKKdan beter ayrimcilik yapiyorsunuz ayiptir sizlermi cumhuriyetcisiniz ne bu telas hittet yok basi kabali üniversiteye giremez bikini ile girer ISTIKLAL savasintaki analarim aynen O kiyafeti giyiyortu cephane tasimislar beki bunu sizler inkar eterseniz bunun adita nankörlük degilmi bari evinizde namaz kilalargen veya ibatet ederleriken bas örtüsü kullandirin sayet islami ibatet ise


Mustafa ŞAHİN IP: 88.251.76.xxx Tarih : 26.01.2008 11:15:00

Sayın ali güneş, satanistler ünv. lere girmiyormu o kılık kıyefetleri ile, yahudiler, hırıstiyanlar ataistler kendi kılık kıyafetleri ile o kurumlara girmiyormu sanıyorsun? o zaman gözlerini iyi aç ah o sizin görmeyen gözleriniz...


Sedat IP: 88.239.89.xxx Tarih : 26.01.2008 10:00:58

Bir yoruma karşılık; Öncelikle siyasi emeller denilmiş, neyin emeli kendi kızı okula türbanlı gelsin diye değil herhalde,tüm Türkiye de yaşanlar iççin bu geçerli olacak.Siyasi iktidar babalarının hayrına o mertebeye gelmediler herhalde,onlar halk istediki (Büyük Çoğunluğu)o mertebeye geldiler,ve halkın isteklerine sorunlarına çare olmak için seçildiler. Ve okullarda Satanistler siyah acayip kıyafetler giyinmek isterlerse diyorsun,sana şöyle izah edeyim türkiyenin her hangi bir üniversitesine (Özellikle büyük şehirdekilere) git ve sadece 5 dk girenlere çıkanlara bak,sonra dersinki zaten istedikleri gibi giyiniyorlarmış diye öyyleee bir şaşırır kalırsın.(İstemiyorlar Çünkü Zaten İstedkleri gibi giyiniyorlar).Bırakın insanlarla uğraşmayı,Olaylarla-Bilimle Uğraşın...Bizi yerimizde saydırtmak isteyenlere sevinç kaynağı olmayın...


ahmet oguzcan IP: 78.185.177.xxx Tarih : 29.02.2008 03:08:33

BU ÜLKE MÜSLÜMAN BİRÜLKEDİR!! DÜŞÜNCEM SAKIN YANLIŞ ANLAŞILMASIN BU ÜLKEDE KİMSEYE ZORLA ORUÇ TUT ZORLA NAMAZ KIL DENİYORMU?HAYIR ONUN İÇİN KİMSENİN BAŞ ÖRTÜSÜNE KARŞI ÇIKMASI SAÇMA BENCE BU ÜLKE ÖZGÜR Bİ ÜLKE İSE BAŞ ÖRTÜSÜ YASAGI'NIN KALKMASI LAZIM!BAZI KSİMLER KORKUYOR ŞERİAT DİE:)BEN BUNU SAÇMA BULUYORUM ÇÜNKİ ÜLKENİN ÖZGÜRLÜGÜ HERŞYİN KANITIDIR ÜLKEMİZDE CAMİDE VAR KİLİSEDE VAR HERKES HESABINI ÖLDÜKDEN SONRA VEYAHUT KIYAMET VAKTİNDE VERECEK..


halil candan IP: 88.249.29.xxx Tarih : 26.01.2008 12:44:10

SEVGİLİ ALİ GÜNEŞ kardeşim dediklerinize aynen yürekten katılıyorum ama aptal ve düşünmekten uzak zavallı insanlara anlatabilmek mesele anlatabildiğimiz zaman sorun kndiliğinden çözülür ve gerçekten islamiyete hizmet o zaman başlar