30
Mayıs
2024
Perşembe
ANASAYFA

Dediklerimin arkasındayım!

AKP Genel Başkan Yardımcısı Dengir Mir Mehmet Fırat, New York Times’a söylediği Atatürk devrimleriyle Türk toplumuna travma yaşatıldığı şeklindeki sözleriyle ilgili olarak, “Bütün devrimler travma yaratır” dedi.

AKP Genel Başkan Yardımcısı Dengir Mir Mehmet Fırat, New York Times Gazetesi’nde yer alan görüşleriyle ilgili olarak, her devrim gibi Atatürk devrimleri de toplumda bir travma yaratmıştır. Çünkü bir gece önce eski Türkçe yazı, TBMM'de lağvedilerek Latin alfabesi getirilmiştir. O gün okuma-yazma oranı sıfıra düşmüştür. Bu sosyal, tarihsel bir tespittir. Bunun değerlendirilmesi devrimin iyi veya kötü oluşu konusunda her hangi bir söylem yoktur orada. Bazı devrimin sonuçları halen yaşanıyor. Türk devriminden 100-150 yıl önce yapılmasına rağmen ülkeler yaşıyor. Bu bir sosyolojik gerçektir, tespit. Ama anladığım kadarıyla yapılmak istenen aslında bu ortaya çıkarılarak çok güzel bir analizin gölgelenmesinden ibarettir” diye konuştu.

Fırat, AKP Genel Merkezi’nde düzenlediği basın toplantısında New York Times’ta kendisi hakkında çıkan haberleri değerlendirdi. Fırat, düşünce ve ifade özgürlüğünün insanları diğer canlılardan ayıran temel özgürlük olduğunu belirterek, “Ancak düşünce ve ifade özgürlüğünü doğru kullanabilmek için özelikle 21 yy medya organlarına büyük görev düşüyor. Çünkü bilgi sahibi olabilmek ancak büyük miktarda yazılı ve görsel medyanın doğru tarafsız, bilgi vermesiyle mümkün olabilir. Eğer medya, psikolojik bir savaşın tarafı olarak bilgiyi çarptırıyorsa, kendine göre yorumluyorsa ve bu bilgi insanlarımıza bu şekilde aktarıyorsa o zaman doğru bilgiye ulaşmamış olan insan düşünebilme yeteneğini, düşünce özgürlüğünü doğru kullanamaz” dedi. Kendisi hakkında çıkan haberin orjinali okunmadan yorum yapıldığını savunan Fırat bunun da yanlış noktalara götürdüğünü söyledi.

-“SOSYOLOJİK BİR TESPİT”-

Haberi yapan muhabirle uzun bir röportaj yaptığını belirten Fırat, muhabirin oradan küçük bir bölümü aldığını ifade etti. Röportajda, saltanatın kaldırılması, Arap harflerinin kaldırılarak Latin harflerinin getirilmesi gibi birçok devrimden bahsettiğini kaydeden Fırat şöyle konuştu:
“Her devrim sosyal bir travmadır. Evrimden temel farklılığı budur. Eğer zahmet edip TDK sözlüğüne bakmış olsalardı, ‘beklenmeyen, köklü ama insan iradesi ile ortaya konan değişikliklerin tümüne’ devrim dendiğini görebilmek imkanına sahip. Doğrudur her devrim gibi Atatürk devrimleri de toplumda bir travma yaratmıştır. Çünkü bir gece önce eski Türkçe yazı, TBMM'de lağvedilerek Latin alfabesi getirilmiştir. O gün okuma-yazma oranı sıfıra düşmüştür. Bu sosyal, tarihsel bir tespittir. Bunun değerlendirilmesi devrimin iyi veya kötü
oluşu konusunda her hangi bir söylem yoktur orada. Bazı devrimin sonuçları halen yaşanıyor. Türk devriminden 100-150 yıl önce yapılmasına rağmen ülkeler yaşıyor. Bu bir sosyolojik gerçektir, tespit. Ama anladığım kadarıyla yapılmak istenen aslında bu ortaya çıkarılarak çok güzel bir analizin gölgelenmesinden ibarettir.”

-“DEMOKRASİ DEVRİMİ İÇSELLEŞTİRİLEMEDİ”-

Fırat, toplantıda isim vermeden Cumhuriyet Gazetesi’ni de eleştirerek, gazetenin bugün yayınlanan başyazısında Cumhuriyetin nitelikleri arasında demokrasi ilkesinin yer almadığına dikkat çekti. bunun Anayasa’nın değiştirilmez ilkelerine aykırı olduğunu dile getiren Fırat, “Türkiye'de tartışılması gereken budur. Aslında Atatürk'ün getirdiği devrimler bir şekilde içselleştirilmiştir. Ama 1950'de gerçekleşen demokrasi devrimi bir türlü içselleştirilememiştir. Bunu çok açık, net olarak bugün görebiliyoruz.”
MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli’nin, “Başbakan Erdoğan’ın kenarda oturması” önerisini de isim vermeden değerlendiren Fırat, bunun siyasi etiğe uygun olmadığını söyledi.

-“ZAMAN DİĞER ZAMANLARDAN FARKLI DEĞİL”-

Açıklamanın zamanlamasıyla ilgili bir soru üzerine Fırat, “Zamanlama tabirini hiç hoş karşılamıyorum. Bunu diktatörlüklerde sorabilirsiniz. Saddam Hüseyin döneminde bunu sormakta haklısınız. Anayasamızın 2. maddesinde yazan Cumhuriyetin nitelikleri açısından bunun abes olduğu kanısındayım. Çünkü zaman diğer zamanlardan farklı değildir. Türkiye, demokratik laik, sosyal bir hukuk devleti yolculuğuna devam etmektedir. Başka çaresi yok” dedi.

Fırat, CHP’lilerin kendisini istifaya davet etmesiyle ilgili olarak da “Onlarla ilgili aslında çok güzel değerlendirmeler var o yazının içeriğinde. Onu ben değerlendirmiyorum. Onu gidip başkan yardımcılığı görevini yürütmekte oldukları sosyalist enternasyonelle görüşmelerinde ben fayda görüyorum. Acaba o zaman sosyalist enternasyonalden atılmadan önce istifayı düşünebiliyorlar mı? CHP'ye de temel sorum bu. O onların iradesinde ama benim milletvekilliğim CHP'lilerin iradesi içinde değil. Onların belki Baykal'ın iradesinde milletvekili olmaları. Benim öyle bir problemim yok diye konuştu.

“FRANSIZ VE SOVYET DEVRİMLERİ TRAVMA YARATMADI MI?”-

Dengir Fırat, “Açıklamanızda neyi tam olarak düzeltiyorsunuz?” sorusunu da şöyle yanıtladı:

“Tabii devrimler travma yaratır. Bunun aksini düşünüyor musunuz? Fransız devrimi travma yaratmaz mı? SSCB devrimi tarihi bir travma yaratmamış mıdır? Çünkü sistemi değiştiriyorsunuz. Mevcut yapıyı ortadan kaldırıyorsunuz, yeni bir yapıyı kuruyorsunuz. İnsanlarda bir şaşkınlık olacaktır. İnsanlar hemen bunu kabullenmeyecektir, öyle olsa idi Türkiye Cumhuriyeti tarihinde İstiklal Mahkemeleri olmazdı, şu veya bu şekilde bastırılan isyanlar olmazdı.”

“1950’de nasıl bir travma yaşandı” sorusu üzerine de Fırat, “Bugün bir gazetenin özellikle ikinci maddeyi tekrar ederken, bunun içerisine demokrasi koymamakta ısrar etmesi, travma yarattığının en güzel örneği.”

-“BAHÇELİ AKLINI KENDİNE SAKLASIN”-

Fırat, bir gazetecinin MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli’nin önerisini tekrar hatırlatılması üzerine de özetle şöyle dedi:

“Teşekkür ediyoruz, aklını kendine saklasın. Bizim tecrübemiz bize yeter. Kimseden akıl almaya ihtiyacımız yok. Hele özelikle demokrasi dersi almaya hiç mi hiç ihtiyacımız yok. Bilmedikleri bir konuda bence fazla beyanat vermemeleri en doğru olan şey. Ama etikten bahsediyorlarsa 2002'de doğru olarak liderlikten ayrılıp 10 ay sonra beni istiyorlar diye dönmenin siyasi etiğin hiçbir noktasına sığdırılacağı kanısında değilim.”

anka
Yayın Tarihi : 23 Haziran 2008 Pazartesi 17:40:25
Güncelleme :23 Haziran 2008 Pazartesi 18:47:57


Bu haber hakkında yorum yazmak ister misiniz?
Yorumlarınız
Yasin IP: 88.226.215.xxx Tarih : 24.06.2008 03:12:52

 ben sana travma nedir gösterecem, allah senin gibilerden hem islamı hemde ülkemi korusun


fatih IP: 88.252.248.xxx Tarih : 23.06.2008 19:59:10

ya bunlar nebiçim insan önce söylüyorlar sonra asena gibi kıvırmaya calışıyorlar böyle siyasetciler malesef bizi idare ediyor ve yüz de 47 de oy alıyor yazık bu topluma yazık


muhammed farkin palovi IP: 62.248.32.xxx Tarih : 24.06.2008 01:04:54

mübarek çark etti diyen arkadaşlar,dengir çark etmedi gündemi ciddi takip etseydiniz anlardınız,sözlerimin arkasındayım diyor,helal olsun,mert adam,,bide gavur kadar olup verilen haberlerin asıl kaynaklarına bakıp yorum yazsaydınız daha ciddi olurdu,dedim ya gavur kadar olmayanlar var demek,,,


doğan IP: 88.229.195.xxx Tarih : 23.06.2008 23:01:45

Sanki geçmişten dedelerinden bir kuyruk acısını anlatıyor gibi anlaşılıyor buradan. ATATÜRK'ün Nutuk'nu Bir defa okusalar dedelerimizin neler yaptıklarını vede neler yapamadıklarını daha iyi anlarız.


Haluk balaban IP: 88.231.173.xxx Tarih : 23.06.2008 19:37:18

İdrakten yoksun ? Atatürk sevgisini travma diye niteleyen Gafil ! Bu gün hürsen ve bu yüce mecliste vazife yapabiliyorsan Atatürk ve arkadaşları ile yüce bir milletin öz verisi iledir Senin deden eben samanlıkta saklanırken şehit edilen ırzına geçilen evi barkı otu ocağı yakılan garip Anadolumun yiğit insanları mücadele yaparken ermeniler katliam yaparken seni soyunda bu gün yaptığınız sadaka ekonomisinden o günde o alçaklardan nemalanlananlardanmısın ey gafil yok ettiğiniz yurdumu birde dilinizle kirletmeyin ay yıldızı burca dikenlerin torunları hala bu yurta var iyi bilesiniz !


Remzi CANGÜVEN IP: 88.228.236.xxx Tarih : 24.06.2008 08:16:12

BÖYLE BİRİ İLE BIRAKIN SİYASET YAPMAYI,YAN YANA BİLE YÜRÜMEM!SÖYLE BANA ARKADAŞINI SANA KİM OLDUĞUNU SÖYLEYEYİM SÖZÜ BURADA CUK DİYE OTURUYOR! "KUYRUK ACISI "


emrahunaloglu.tr.gg KARS IP: 78.160.152.xxx Tarih : 24.06.2008 01:10:46

ATATÜRKE KURBAN OLSUNLAR BUNLAR ....EGER ATATÜRK OLMASAYDI DEVRİMLERI OLMASAYDI BUGUN IRAKDAN VARKIMIZ KALMAZDI


El Salud IP: 78.176.25.xxx Tarih : 23.06.2008 18:28:46

Çocukluklarında büyüklerince Atatürk resimleri ile korkutularak büyütülenlerin yaşadıkları, bir toplumsal travma değil kendi psikolojik sorunlarıdır. Kurtuluş savaşımıza karşı işgal kuvvetleriyle dayanışma halindeki son halifenin, Türkiye'den nasıl sıvıştığı tarihte yazılıdır. Bilmeyenlere ibret almaları için okumaları önerilir. 1950 de %52 oy ile %86 meclis çoğunluğunu ele geçiren bir partinin başbakanının, şaşkınlıktan ağzından çıkanları duymayarak vekillerini "siz isterseniz hilafeti geri getirirsiniz." sözleri, ancak Atatürk devrimlerine karşı yöneltilen bir karşı devrim tehditidir. Bu zatın şimdi bir anıt mezarda yatıyor olması, Türkiye'de demokrasi edebiyatı yaparken Atatürk ilkelerinin içini boşaltmaya çalışanların ayıbıdır. Aynen daha önce biletsiz binip ters yöne gitmeye zorladıkları demokrasi treninden 4 defa atılanların, yine aynı nedenle 5. defadır tren şefi ile tartışmaya başladıkları gibi. Sayın Fırat, "Bizim tecrübemiz bize yeter, kimseden demokrasi dersi almaya ihtiyacımız yok" sözleri ile yerden göğe kadar haklılar. Aynı nedenle 5 defa yargı duvarına toslayan, Kurtuluş savaşı sırasında İşgal devletlerinden, günümüzde de ABD ve AB ülkelerinden yardım bekleyen radikal islamın siyasi önderlerinin hala derse ihtiyac duymaları hali, umarsız bir derdin emaresi olabilir.