Pazar

Andromeda başka galaksiyle çarpışmış

Samanyolu'na en yakın galaksi Andromeda'nın, 210 milyon yıl önce bir galaksiyle çarpıştığı, çekirdeğinin bu yüzden kaydığı belirlendi.

Nature dergisinin son sayısında yayımlanan makaleye göre; Güney Afrikalı, Fransız ve Amerikalı astrofizikçiler, NASA'nın Spitzer adlı uzay teleskobunu kullanarak, 20 yıllık bulmacayı çözdü: Andromeda'nın dış halkası niçin yarılmış ve çekirdek niçin 3 bin ışık yılı öteye kaymıştı?

Spitzer'le alınan görüntüler, galaksinin göbeğinde gaz ve tozdan oluşan ikinci bir halka daha bulunduğunu gözler önüne serdi. Bu halkanın da merkezi kaymıştı ve bütün bunlar, müthiş bir çarpma sonucu oluşmuştu.

Sayısal benzetime başvuran araştırmacılar, Andromeda'nın merkezinden yayılan şok dalgalarını tekrar canlandırınca dalgaların, her iki halkayla da tam olarak örtüştüğünü belirledi.

Uzmanlar, şokun bir tek kaynağı olabileceğine hükmetti: Messier 32 (M32) adlı komşu küçük galaksi, Andromeda'yla kafa kafaya çarpışmıştı. Andromeda'yla M32 arasındaki mesafe, kütle ve boy hesapları bu benzetimi doğruladı.

Astrofizikçiler, dünyadan 2,2 milyon ışık yılı uzaktaki Andromeda'yı gözlemlemeye devam ederek, kozmosta nadiren görülen galaksi çarpışmalarını daha iyi anlamaya çalışıyor.
A.A.