Bir dışgezegenin atmosferi analiz edildi

ABD'li gökbilimciler, ilk kez Güneş gibi bir yıldızın çevresinde dönen bir gezegenin atmosferinin bileşenlerini analiz etti.

NASA'nın Goddard Space Flight Center adlı araştırma merkezinden Jeremy Richardson ve ekibi, Nature dergisinde yayımladıkları makalede, 'HD 209458b' adı verilen Güneş Sistemi dışındaki gezegenin atmosferinde, büyük olasılıkla bulutları oluşturan silikat tozlarının izlerini belirlediklerini söyledi.

HD 209458b'nin kendi güneşi çevresinde çok kısa mesafede dönen bir 'sıcak Jüpiter' olduğunu belirten bilimadamları, bu gezegenin yıldızına, Merkür'ün Güneş'e olduğundan 10 kez daha yakın olduğunu kaydetti.

Gözlemlerini 400 milyon dolar değerindeki Spitzer uzay teleskobuyla yapan bilimadamları, yerkabuğunu oluşturan ve bir silisyum ve oksijen karışımı olan silikatın dışında, henüz belirleyemedikleri ancak metan olduğunu düşündükleri bir bileşeni saptadıklarını açıkladı.

En önemli bulgularının suyun varlığına rastlamamış olmaları olduğunu belirten Richardson, ''Teorisyenler bize suyun olabileceğini söylediler, ancak bir rastlamadık. Bu bir gizem'' dedi.

Yüzey sıcaklığı 800 dereceye ulaşıyor

Bilinen 200'den fazla dışgezegen içinde kendi yıldızı önünden düz geçiş yapan 14 gezegenden biri olan ve yüzey sıcaklığı 800 dereceye ulaştığı tahmin edilen HD 209458b'nin ışın tayfını ölçen araştırmacılar, bu yöntemle gezegenin bileşenlerini ve gazlarını tespit etmeyi başardı.

NASA'dan Carl Grillmair başkanlığında bir başka ekip de, benzer sonuçlara, HD 189733b adı verilen dışgezegeni inceleyerek ulaştı.
CNN Türk