Uzayda yaşam arayışında aşama

NASA’nın Goddard Space Flight Center adlı araştırma merkezinden Jeremy Richardson ve ekibi, Nature dergisinde yayınladıkları makalede, HD 209458b adı verilen dışgezegenin (Güneş Sistemi dışındaki gezegen) atmosferinde, büyük olasılıkla bulutları oluşturan silikat tozlarının izlerini belirlediklerini söylediler. HD 209458b’nin kendi güneşi çevresinde çok kısa mesafede dönen bir gaz devi, bir “sıcak Jüpiter” olduğunu belirten bilim insanları, bu gezegenin yıldızına, Merkür’ün Güneş’e olduğundan 10 kez daha yakın olduğunu kaydettiler.

Gözlemlerini 400 milyon dolar değerindeki Spitzer uzay teleskobuyla yapan bilim insanları, yer kabuğunu oluşturan ve bir silisyum ve oksijen karışımı olan silikatın dışında, henüz belirleyemedikleri ancak metan olduğunu düşündükleri bir bileşeni saptadıklarını bildirdiler.

En önemli bulgularının suyun varlığına rastlamamış olmaları olduğunu belirten Richardson, “Teorisyenler bize suyun olabileceğini söylediler, ancak bir rastlamadık. Bu bir gizem” dedi.

Bilinen 200’den fazla dış gezegen içinde kendi yıldızı önünden düz geçiş yapan 14 gezegenden birisi olan ve yüzey sıcaklığı 800 dereceye ulaştığı tahmin edilen HD 209458b’nin ışın tayfını ölçen araştırmacılar, bu yöntemle gezegenin bileşenlerini ve gazlarını tespit etmeyi başardılar.

NASA’dan Carl Grillmair başkanlığında bir başka ekip de, benzer sonuçlara, HD 189733b adı verilen dışgezegeni inceleyerek ulaştı.

NTV