Cuma

Yaşamın en eski kanıtı bulundu

Bilim adamları, 2,7 milyar yaşındaki kayalarda mikroorganizma izleri tespit ederek, en eski mikrobiyolojik izlerin milyarlarca yıl öncesine uzandığını doğruladılar.

Paris'teki Küresel Fizik Enstitüsü mensuplarının İngiliz Nature Geoscience dergisinde yayınladıkları araştırmada, Avustralya'daki fosilleşmiş canlı kalıntılarından oluşan ve "stromatolit" adı verilen kayalar üzerinde yapılan keşfin, mikropların bu eski kaya oluşumlarındaki "aracılığının resmi kanıtı" olduğu belirtildi.

Avustralyalı ve Kanadalı bilim adamları da 2006'da, 3,4 milyar yaşında stromatolitler keşfetmiş ve bunların kökenlerinin mikroplara değgin olduğu sonucuna ulaşmışlardı.

Stromatolitler, bakterilerin çıkardığı karbondioksitle çamur tortularının katmanlaşarak birikmesiyle oluşuyor.

Fransız araştırmacıların bilimsel makalelerine göre, bilim dünyasının büyük bölümü, son yıllarda yapılan araştırmalar ışığında, stromatolit fosillerin, bugünkü çevresel koşullarda olduğu gibi, "fotosentetik mikroorganizmaların faaliyeti" sonucu oluştuklarını düşünüyor.

Araştırmacılar, Avustralya'nın Tumbiana bölgesindeki kayalarda, "aragon nanokristalleri içeren organik minik kabarcıklar" keşfettiklerini ve bunları analiz ettiklerini belirterek, bugünkü bakterilerin kökeninin, mikroorganizmaların lümünden sonra çabucak kalsite dönüşen, son derece değişken kalsiyum karbonatın cokbiçimli hali olan aragonit çökeltisi olduğuna dikkat çektiler.

Bilim çevreleri, Dünya üzerindeki ilk yaşam belirtisinin ve bunun biçiminin tarihlendirilmesinin, Mars gibi diğer gezegenlerdeki olası yaşam izlerinin araştırılması için özellikle önemli olduğuna işaret ediyor.

AA