16
Mayıs
2024
Perşembe
GÜNCEL

Son nokta Genelkurmay'dan...

Osmanlı-Rus Savaşı sonucu Kars, Ardahan, Batum ve Sarıkamış'ın Rusya'ya kaybedilmesi sonucu 1914 yılında Döneminin Başkomutan Vekili olan Enver Paşa, Sarıkamış'ı geri ele geçirmek amacıyla 19 Aralık tarihinde harekat planını kurmaylarına sunmuştu.

Kurmaylar manevranın başarısızlığa uğrayacağını Enver Paşa'ya birçok kez söylemiş olmalarına karşın Enver Paşa hareketin yapılmasına karar vermişti.

Enver Paşa'nın doğa koşullarını planına katmaması Allahuekber Dağları'nda tipi ve boranda onbinlerce Türk askeri tek kurşun atmadan şehit düştü.

Enver Paşa'nın komutanlığını yaptığı bu savaş ateşli bir tartışma konusu olmayı günümüze kadar sürdürdü. Enver Paşa hakkında "vatan haini" söylemleri zaman zaman baskın olarak kamuoyunda seslendirilmeye başlandı.

Bugün Genelkurmay Başkanlığı'nın yaptığı bir açıklama ile bu tartışmalara da son nokta kondu. Genelkurmay'ın internet sitesinde yayınlanan Sarıkamış Harekatı başlığıyla verilen yazıda bugüne kadar 90 bin olarak verilen şehit sayısı 60 bin olarak düzeltilirken Enver Paşa'nın Sarıkamış savaş stratejisi için "başarılı bir plan" tanımlaması yapıldı..

VATAN HAİNİ Mİ, KAHRAMAN MI?

Genelkurmay'n internet sitesinde yayınlanan o açıklamada, 22 Aralık 1914-15 Ocak 1915 tarihleri arasında gerçekleştirilen Sarıkamış Harekatı’nın Türk milletinin vatanı ve kutsal varlıkları uğruna neler yapabileceğinin bir delili olduğu kaydedildi.

Genelkurmay Başkanlığı tarafından, Sarıkamış’ın, Türk harp tarihinin en acı muharebelerine sahne olduğu ve Türk Ordusu’nun, ağır koşullar altında yapılan bir muharebede kahramanca savaştığı belirtilerek, “Sarıkamış Harekâtı, Türk milletinin vatanı ve kutsal varlıkları uğruna neler yapabileceğinin bir delilidir” denildi.

Genelkurmay Başkanlığı’nın internet sitesinde 22 Aralık 1914-15 Ocak 1915 tarihleri arasında gerçekleştirilen Sarıkamış Harekatı’na ilişkin bilgiler ve fotoğraflar "Tarihten Kesitler" başlıklı bölüm altında yayınlandı.

Osmanlı Devleti’nin, Almanya ile yapılan anlaşmanın ardından Birinci Dünya Savaşı’na girmek zorunda kaldığı, ancak Balkan Savaşı’ndan yeni çıkmış olması ve yeterli hazırlıkları yapma imkânı ve zamanı olmadığından dolayı savaşın ilerleyen dönemlerinde büyük olumsuzluklarla karşılaştığı belirtildi.

ENVER PAŞA'YA DESTEK

22 Aralık 1914 - 15 Ocak 1915 tarihleri arasında gerçekleşen Sarıkamış Muharebeleri’nde Türk Ordusu’nun uyguladığı planın, bir kolorduyla düşmanın cepheden tespitini, iki kolorduyla kuzey kanadından kuşatılarak düşman cephesinin 30-35 km kadar gerisindeki Sarıkamış’ın ele geçirilmesiyle düşman kuvvetlerinin imhasını öngördüğü belirtilerek, şu ifadelere yer verildi:

“Tamamen karlarla kaplı, çok yüksek dağlık ve yolsuz bir arazide o günün koşulları altında kış donatımından yoksun yaya ve atlı birliklerle yapılan bu harekât çok riskli idi. Özellikle 10’uncu Kolordu birlikleri, Allahuekber Dağları’nı aşarken çetin zorluklar ve kış şartları sebebiyle gerek miktar gerekse mevcut silahlar yönünden çok zayiat vermiştir. Nitekim Türk kuvvetlerinin büyük bir kısmı soğuktan donarak ölmüştür. Sarıkamış’a girebilen 300 kişilik bir kuvvet de Ruslar tarafından geri atılmıştır. Bu başarısızlık karşısında Enver Paşa, 10 Ocak 1915’te 3’üncü Ordu komutanlığını Tuğgeneral Hafız Hakkı Paşa’ya devrederek İstanbul’a dönmüştür.”
Bu muharebelerde Rusların kayıplarının 30 bin, Türklerin kayıplarının ise 60 bin kadar olduğunun kaydedildiği açıklamada, “Sarıkamış Harekâtı ile ilgili haberler, ancak sonradan kamuoyu gündemine geldiğinden burada olup bitenler çok sonraları açıklığa kavuşturulmuştur” denildi.

Sarıkamış Kuşatma Harekatı’nın düşman kuvvetlerinin arkasına düşmeyi hedef alan başarılı bir plan olduğu ancak stratejinin faktörlerinden zaman ve iklim şartlarının iyi değerlendirilemediği belirtilerek, şu görüşlere yer verildi:

“Sarıkamış, Türk harp tarihinin en acı muharebelerine sahne olmuştur. Türk Ordusu, ağır koşullar altında yapılan bir muharebede kahramanca savaşmıştır. Türk Ordusunun kayıplarındaki asıl etkenler, çetin arazi ve şiddetli kış şartları ile teçhizat eksikliği ve ikmal yetersizliğidir. Çok ağır koşullar altında kahramanca savaşan Türk askeri, muharebenin sonuna kadar direnmiş, vatanını korumak ve başarıya ulaşmak için sonsuz gayret göstermiştir. Sarıkamış Harekâtı, Türk milletinin vatanı ve kutsal varlıkları uğruna neler yapabileceğinin bir delilidir.”

Gazetevatan
Yayın Tarihi : 20 Aralık 2007 Perşembe 11:37:21


Bu haber hakkında yorum yazmak ister misiniz?
Yorumlarınız
Gökhan IĞDIR IP: 88.241.226.xxx Tarih : 20.12.2007 14:49:01

Sayın Şükrü Aslan ın yorumuna katılmaktayıam.Ama Enver paşa ya bugüne kadar gelen tepkiler sadece Sarıkamış harekatı ile ilgili değildir.İttihat ve Terakki cemiyeti nin önde gelenlerinin oldu bittiler ve gizli anlaşmalarla Osmanlı Devletini savaşa sokmaları ve onbinlerce vatan evladının kaybedilmesine sebep olmaları haklarındaki suçlamaların temelini teşkil etmektedir. Ayrıca Atatürk ve Enver paşa nın karşılaştırılması da doğru değildir.Enver Paşa Atatürk ün gözünde muteber olsaydı,Kurtuluş Savaşında yararlanılmak üzere çağırılırdı.Zaten Atatürk ün de önceden tesbitine göre,ordunun siyasete bulaşması ve siyaseten taraf olmaları büyük bir tehlike olarak görülmektedir. Bunun dışında stratejist olarak Atatürk,hiçbir zaman askerine uygulatmak üzere gücünün ve kabiliyetinin ötesinde emirler vermemiştir.Bu da onun insan yönünün önemli bir görüntüsü olmuştur.O' ordunun sadece emirleri yerine getirmekle yükümlü insanlar grubu olara görmemiştir ve mekanik zeka ile değil insani zeka ile düşünmüştür.Bunun için O tüm zamanların en büyük lideridir...


TuranYurt IP: 88.228.173.xxx Tarih : 20.12.2007 17:24:59

Envar Paşa gibi vatan perver birisine vatan haini yakıştırmasını yapan ve eleştiren ucubeler...Siz önce Enver Paşa'yı iyice okuyun,öğrenin ondan sonra eleştirinizi yapın.Rusun en zayıf dönemi Kars ve Sarıkamış işgal altındadır.Hem Çanakkale de,hem de Sarıkamışta Türklüğün var olma ve yok olama savaşı veriliyordu.Çanakkale de muzaffer olduk ama Sarıkamışın beyaz ölümü izin vermedi.Enver Paşa ve komutasındaki aslan parçaları Sarıkamışa yenildiler.Netice itibarıyla 33binin üzerinde rus askeri öldü,60 bin de Türk askeri şehadet şerbetini içtiler.Hain dediğiniz Enver Paşa Tacikistanda Ruslara karşı savaşarak 1922 yılında kahramanca şehit olmuştur.Dönemin rus çarının bile korkulu rüyası olan Kahraman Enver Paşa ya nasıl hain diyebilirsiniz? Enver Paşa bir Kahramandır...TURAN SOYLU YİĞİT SAVAŞÇI RUHUN ŞAD,MEKANIN CENNET OLSUN...


Sertaç Uzun IP: 88.241.189.xxx Tarih : 20.12.2007 17:56:15

Enver paşa bugün dahi yaşadığımız bazı olumsuzlukların müsebbibidir.Birçoğumuz onu sadece Sarıkamış hadisesi ile tanırız.Kabahati yalnızca bu değildir.Şu meşhur Yavuz ve Midilli gemilerinin Sivastopol limanını vurması ve sonrasında Osmanlı'nın büyük bir yıkımla sonuçlanan 1. Dünya savaşına girmesi anlatıldığı gibi İstanbul hükümetinin bilgisi dışında olan bir hadise değildir.Enver, Cemal ve Talat Paşalar Turancılık safsatasıyla Kırım'daki Türkleri kurtarmaya yeltenmiş ve Dünyanın baş edemediği çarlık Rusyasına kafa tutmuşlardır.Savaşın barışla bitmesinin tek sebebi 1917 yılında Rusyada Ekim devriminin olması ve saldırgan çarlık Rusyası yerine barışçı ve devrimci sovyet Rusyasının gelmesidir.İttihat ve Terakki hükümetinin de Almanya ile işbirliği yaparak savaşa girmesi bir aymazlık ve bu hadiseyi sırf Almanların hilesi gibi göstermek de tarihi çarpıtmaktır.


mehtapaydogan IP: 81.214.163.xxx Tarih : 20.12.2007 14:38:07

enver paşa kazansaydı kahraman olurdu.ama kazandamadı.ve tarihde onu yargıladı.nasrettin hoca göle yoğurt çalmış sonra da -ya tutarsa demiş'' ya tutsaydı yoğurt yerdik değilmi ? şükrü bey size sonuna kadar katılıyorum..:))


Sukru Arslan IP: 82.231.126.xxx Tarih : 20.12.2007 12:19:07

Genelkurmayimizin saygideger komutanlarinin Turk askerinin kahramanliklari icin soyledikleri elbette dogrudur. Ancak, orduyu yonlendiren komutanin yaptigi hatanin da "vatan hainligi" ile anilmasi bence normal. Bu arada, Enver Pasayi Anafartalar Kahramani M.Kemal'le kiyaslamayi da unutmayalim. O Kurmaylarina danisarak basarmisti, oburu kurmaylarini dinlememisti. Dinleseydi efendim! Bu yasimiza dek tarih derslerinde bize nasil bir asker oldugu ogretilen Enver Pasa'nin sucunu affettirmeye calismayin lutfen. Herkes caginin kosullarinda yargilanir ve yargi sonucunu sonraki kusaklarin degistirmeye hakki olmamasi gerekir. Saygilarimla...


tanju IP: 78.164.9.xxx Tarih : 4.03.2011 03:04:56

arkadaslar herkes bıseyler solıyo bılen de bılmeyende... netıce de enver paşa kımılerı gımı savaslardan kacmamıs turkluk yolunda sehıt olmus en buyuk komutanlardandır... onun buyukluqunu ınqılız komutanlar bıle qunluklerıne yazıp acıklamıslar... bız hala o haın bu haın dıye ugrasıyoruz... bırı dıyo kı o qunun suclusu bırı dıyo buqunun bıle suclusu... enver pasa olmasaydı belkı savasa qırmezdık haklısınız sawasmadan vatanımızı teslım etmıs olurduk ama... oyle yada boyle 1.dunya savası bu cografyalarda cıkacaktı.. komutanımız belkı alman hayranı olabılır ama sawasa ınqılızlerın yanında qırmek ıstıyor ama ınqılızler zaten qucsuz durumda olan osmanlıyı yanına almaktansa topraklarını almanın mantıklı olduqunu dusunuyor.. bız mecburen almanlarla bu sawasa qırıyoruz.. envar pasanın olumsuzluklarını qoren arkadım lıbya yı kurtaran kım? sarıkamısa basarısız dıyorsunuz çanakkaleye başarı diyorsunuz.. ruslar karsı alabıldı mı? yoq oldu donarak tek kursun atmadan dıyenler karsı kım kusatmadan tekrar kurtardı?sarıkamısta bızım sıyası bı yenılqımız yoktur ulkenın fakırlıqı yuzunden ne qıyecek hem qıyecek hem yıyecek sıkıntısı wardı cıkan salqın hastalıklar mewsımın aqır kıs olması bunlar da enver pasanın sucu deqıl ya ? balkan savaslarında bu kadar kotu olan ordumuz 1. dunya savasına nasıl 4 yıl dırendı o donemın basskomutanu enver paşaydı orduyu duzenleyen qenclestıren de.. enver paşanın belkı hayelperez olduqunu soyleyebılırız amacı butun turklerı bır araya toplayıp dunyayı yenıden turklerın yonetmesını saqlamaktı buqun kı ızledıqımız dewlet polıtıkası da bu deqıl mı ? ve bu yolda da sehıt oldu... uqruna marşlar yazılan vatanı ıcın sehit olan komutanımıza bıraz sayqı... ayrıca enver pasa olmasaydı sole olurdu dıyenler ıcın bence enver pasa olmasaydı 1.dunya savasının basında teslım edılırdı bu vatan ve sımdı bu sekılde deqıl somurge altında kalırdık....