AK Parti Sinop Milletvekili Mustafa Öztürk, Türkiye'nin nükleer enerji konusunda kararlı olduğunu belirterek, hükümetin ilk nükleer santralin Sinop'ta kurulması yönündeki kararının ardından başlatılan etüt çalışmalarının sürdüğünü söyledi.
Nükleer enerjinin birçok gelişmiş ve gelişmekte olan ülkede elektrik üretimi yelpazesinin önemli bir parçasını oluşturduğunu belirten Mustafa Öztürk, "2006 sonu itibariyle dünyada 31 ülkede 435 nükleer santral ünitesi işletme halinde bulunmaktadır. Aynı zamanda dünyada değişik ülkelerde 29 adet nükleer santral inşaatı devam etmektedir. Dünyada nükleer elektrik üretiminin payı yüzde 17'dir, AB ülkelerinde ise nükleer enerji üretim payı yüzde 34'tür. Nükleer enerji ayrıca fosil kaynaklarının kullanılması sonucu oluşan ve iklim değişikliklerine neden olan sera gazı etkilerini azaltmak yönünde önemli bir katkı sağlayacaktır" dedi.
Türkiye'de nükleer santral projelerine ilişkin çalışmaların yaklaşık 35 yıl öncesine dayandığını hatırlatan Öztürk, "Ülkemizde henüz işletmede ya da inşaat halinde bir santral bulunmamaktadır. 1970'li yılların başlarında, nükleer santral sahası için yapılan etütler ve yer araştırmaları sonucunda nükleer santralin maliyet ve fayda açısından kurulabileceği en uygun yerler olarak Sinop-İnceburun, Mersin-Akkuyu ve Kırklareli-İğneada olarak tespit edilmiştir. Bu sahalar arasında ilk nükleer enerji santralinin yeri olarak seçilen Akkuyu için Haziran 1976'da Türkiye Atom Enerjisi Kurumu'ndan (TAEK) yer lisansı alınmıştır. Nükleer santral yerlerinin tespiti ile ilgili araştırmalar çok uzun zaman aldığından 1980 yılı başlarında ikinci santral yeri olarak Sinop'un 20-25 kilometre batısındaki İnceburun mevkii düşünülmüş, bu mevki ile ilgili oldukça sınırlı sayıda ön araştırmalar yapılmış, ancak yer lisansı alınması için gerekli diğer detaylı çalışmalar tamamlanamamıştır. Nükleer santral konusunun yeniden gündeme gelmesi sonucunda hükümetimiz nükleer santral yeri olarak önerilen 8 yer arasında Sinop'u uygun görmüş ve kurulacak ilk nükleer santral yeri olarak, Nisan 2006'da ilan edilmiştir. Hali hazırda TAEK tarafından seçilen yerle ilgili tüm etüt çalışmaları hızla sürdürülmektedir. İlk nükleer santralimizin Sinop'a kurulacak olması Sinop için tarihinde yakalayamayacağı bir fırsat olacaktır" diye konuştu.
iha
Yayın Tarihi :
21 Mayıs 2007 Pazartesi 15:12:37
Yorumlarınız
ephelis IP: 212.156.214.xxx Tarih : 23.05.2007 14:24:17
yılmaz mavi herşeyi çok güzel anlatmış gerisi boş. fakat anlayana!!!
Erhan Çakmak IP: 88.226.174.xxx Tarih : 25.05.2007 13:31:00
Sinop insanıyla çok güzel bir şehir,kimse bunu tartışamaz, milletvekilimizde, sinoplu.Ama nükleer santral yapımı tartışılmalı.
Cemil Capan IP: 88.64.133.xxx Tarih : 28.05.2007 01:04:19
Arkadaslar Vekil diye sectiklerimize bakin! Sinopa hic ama hic bir faydalari olmadi. Simdi nükleer Lobisinin canakciligini yapiyorlar. Burasi Sinop ne Hindistan nede Kongo bizler artik ne varil ne de Cernobile tahamül edemiyoruz.Kim istiyor ise alsin bu lanet Nükleeri arkabahcesinde tüttürsün. Dinime küfür eden önce müslümanligi tanisin! Üniversite de Sn.Prof.Dodurganli bize Nükleer felaketi anlatirdi simdi Ampul Partisinden Vekil adayi olmus ve söylediklerini hiiiic hatirlamiyor herhalde tamamen duygusal bir durum!!!! Dursun Bey de Tamamen Duygusallasmisti hatirlayan bilir.
ilkay uysal IP: 85.107.176.xxx Tarih : 26.05.2007 20:11:38
Cemal bey yorumlarınıza katılıyorum Siz kimsinizde Sinop'a hakaret ediyorsunuz Yurtbilir Kemal. Galiba soyadınız gibi yurdunuzu bilmiyorsunuz veya eğitiminizden olacak bize hakaret edebiliyorsunuz. ilk önce nükleer atıklar konusunda bilgi edin sonra yorum yaz. İsterseniz atıkları sizin bahçede depolayalım.
mstf IP: 213.144.115.xxx Tarih : 26.05.2007 10:35:51
cemil capan, yorumunuza kısmen katılabilirim. İl ayrımını yapmanızı ise esefle karşılıyorum. Diyarbakır da en nihayetinde bizim memleketimiz.. Eğer böyle bir santral kurulması yanlışsa bu yanlışın Diyarbakıra yapılması neden normal karşılanıyor.. Doğrusu bir sinoplu olarak utandım böyle düşündüğünüz için.. Ayrım yapılmamalı !!
yasemin selanik IP: 212.156.214.xxx Tarih : 22.05.2007 17:53:33
Sayın Kemal Yurtbilir Sinoplulara hakaret edemezsiniz. bizim neyi hakedip haketmediğimizde bize kalmış, sizin gibi hükümet sempatizmanlarına değil. neyse Sinoplu olarak oraya nükleer santral yapılmasını istemiyoruz, açık ve net oldu mu Kemal Bey. biz orada yaşıyorsak birilerinin çıkarları için kendimizi ve kentimizi riske atmayacağız. Sinoplular geri kafalı, cahil insanlar değil aksine Karadenizin en ileri görüşlü ve Türkiyenin birçok iline göre de ileri görüşlü, kültürlü bir şehir. Sinoplular hayır diyorsa körü körüne de demez. Lütfen bir daha Sinop'u ağzınıza alırken bir defa daha düşünün. HAKARET ETMEYİN
Kemal YURTBİLİR IP: 88.226.170.xxx Tarih : 22.05.2007 00:31:44
Nükleer Santral konusunda bu kadar tereddüt eden ve santral yapılmasına bu kadar karşı çıkan Sinoplular aslında hiçbirşeyi hak etmiyorlar. Ayrıca yaptıkları hiçbir işi de doğru yapamıyorlar. Ne inşaatı gelişmiş, ne yemek kültürü, ne de sohbet kültürü. Çarpık, plansız kentleşmenin ve yaşam tarzının en iyi örneği olan Sinoplular gelişime ve açılıma kapalı olarak adalarında yaşayadursunlar fırsatları kapacak nice bölgeler bulunacaktır. Siz basit ve köhme hayatınızı yaşamaya ve eylemlerinizi sürdürmeye devam ettiğiniz sürece hiçbirşeyi hak etmiyorsunuz.
Nilgün Özay IP: 85.107.176.xxx Tarih : 26.05.2007 20:14:27
Bende Ceöil Çapan'ın yorumuna kısmen katılıyorum. Fakat ayrım yapılmasını kınıyorum ama meclisin tam ortasına nükleer kurulmasından yanayım.
ilkay uysal IP: 194.27.142.xxx Tarih : 21.05.2007 15:41:33
evet Sinop için tarihi bir fırsat. Bugün Sinop'da kaç kanser hastası var biliyor musunuz sayın milletvekili. Sinop ilinde bu hastalara bakacak kaç teşekküllü hastahane var. onkoloji enstütüsü mü var da biz mi bilmiyoruz acaba. Siz nasıl olur da halkın karşısına çıkarak hala fırsat dersiniz, ne gibi bir fırsat. Siz seçimde aday olucak mısınız acaba?
cemil capan IP: 88.67.28.xxx Tarih : 23.05.2007 23:53:38
Sayin KEMAL YURTBILIR yorumunuza tamamen katiliyorum Nükleer Santrali Sinop haketmiyor!!! Diyarbakir 5 Taneyi hakediyor. Sizde bir tane hakediyorsunuz evinizin bahcesine bir tane dikelim. Spermlerinize iyi gelir ileride Torunlariniz bes kollu iki kafali falan olur.Bence hakediyorsunuz. Sinop tan tez zaman toz olup bizi kültürsüz ve kötü yemeklerimiz ile bas basa birakin biz böyle cok mutluyuz sizin medeniyetiniz sizin olsun haydi naaaaaaasss ufak ufak diyarbakira dogru yolunuz acik olsun.
yılmaz mavi IP: 88.243.220.xxx Tarih : 22.05.2007 22:42:47
Sayın Mılletvekili dünya üzerinde 31 ülkede 435 nükleer santral olduğunu söylemişsiniz bu rakam doğrudur.Bu santrallar dünyada 1955-1980 yılları arasında yapılmışdır.1985 yılından itibaren dünya üzerinde nükleer santral yapımı yavaşlamış Çernobil olayından sonra ise Amerika ve Avrupa'da nükleer santral yapımı durmuştur. Bunun sebebi santrallerin radyoaktif etkilerinin insan ve çevreye ne kadar büyük zarar verdiği bilimsel olarak tesbit edilmiştir.Nükleer atıkların ömrü 1500 yıldan fazladır.Bu atıkları saklamak için yapılacak depoların malıyeti çok yüksektir.Ayrıca Sinop santralı için yapılacak nükleer atık deposuna ABD ve Avrupa'daki santrallerde saklanması proplem olan nükleer atıkları Sinop nükleer santralı altındaki atık deposunda saklanacağı konu ile ilgili bilimsel mecmualarda yazıldığı söylenmektedir.Sayın milletvekili bu santral sizin dediğiniz gibi zararsızsa neden elektriği çok kullanan sanayı, turistik şehirlerin veya büyük kentlerinin yanına yapılmıyor?.Siz diyorsunuzki bu santral Sinop'un çehresini degiştirecek? Sinop'lulara iş imkanı sağlayacak?hanği iş?.Sayın milletvekili ben bilim adamıyım nükleer santrallerinde nükleer ,atom,fizik ,elektronik, bilgisayar,elektrik ve iletişim mühendisleri çalışır,belki Sinop'dan bir iki şöför temizlik işçisi,büro elemanı alınır.Peki nükleer santral Sinop'da yan sanayimi geliştirecek?kesinlikle hayır.Burada üretilen enerji örneğin İstanbul'da kullanıma katılacaksa%de kaçı yolda kaybolacak? o zaman bu santralı niçin İstanbul,İzmit gibi yerlere yapmıyoruz?Hiç olmasa enerjinin yolda kaybolmasını önleriz?Sayın milletvekilim öyle deyilmi?.Enerji nerede kullanılacaksa santralıda oraya kurmak daha ekonomik olmazmı?Sinop şirin doğası, denizi,ormanı şelaleri,balığı ve güzel insanları ile Türkiye'de ve Dünya'da nadir raslana bilinecek çağdaş yaşanıla bilinecek ender şehirlerimizden biridir. kurulacak nükleer santral Sinop'un bütün bu güzel özelliklerinin kaybolmasını sağlar.İllada santral kuracam diye bir niyetiniz varsa ..Sayın milletvekili adaya rüzgar santralleri kurarak hem çevreye zararsız hemde daha ekomik enerji üretiriz.İşte bu sebeblerle nüleer santrale hayır diyoruz.Sinop'un güzel ve mert insanına selam olsun.
yasemin selanik IP: 212.156.214.xxx Tarih : 22.05.2007 08:45:06
kim bu adam. şu geçtiğimiz 5 senede ne doğru dürüst ismini duydum ne de icraatlarını. Sinop milletvekili mi? tekrar aday olacak mıymış!!!! nükleer satralin yararları konusunda açıklamalar yapmış, bunu açıklamak için eğitimi ve bilgisi yeterli mi?
hazan IP: 85.98.56.xxx Tarih : 24.05.2007 00:38:18
evet beyfendı bıse yazmıs ama yanlıs nukleer santral sınopun tarıhe gecmesıne bır fırsat eyy gıdı eyy tayyıp'ın bideleri kibarca bide diyorum bilen varsa aranızda anlar bilmeyenlerde baksın kısaca tayyipin bidesi bunlar...
salih özdemir IP: 85.97.18.xxx Tarih : 29.05.2007 19:17:47
bu tamamıyla bir insan kattıyanı olacak siz nükleer deyil cellet kuracaga benziyorsunuz bırakın dogamız bozulmazın bırakın yaşayalım. bizim memleketimizse kararlarıda biz verelim hayır diyorsanız buyrun yapın tek başınıza yaşayın alan sizin...!
mustafa köksal IP: 85.96.75.xxx Tarih : 23.05.2007 20:34:32
Çok değerli vekilim ben size değer veren biri olarak Bula bula Sinoba bir kanser yuvası kurmaya çalışmanızı esefle karşıladım.Size bu seçim de de oy verecem ama lütfen bu söyleminiz den vaz geçin.Nükleer santralin mahzurları hepimizce malum sakın yeni teknolojişden bahsedip zarasız ve risksiz olduğunu söyleme bir defa enerji bakanımız bu işin riskli olduğunu TRT deki bir oturum da itiraf etti bir snoplu olarak sinop luların kobay olarak kullnılmasına nasıl evet dersiniz bu koltuk yarın öbürgün gider yada sen ben ölürüz ama yaptığımız kötülüklerin kalmasına vesile değil iyiliklerin kalması lazım iyi düşünün ve o santralin yerine beş yıldızlı bir otel yada bir eğitim kurumu veya başkabir tesisin kurulmasına vesile olun.Kemal yurt bilir denen densiz sen nerelisin bilmiyorum ama Sinoplulara dil uzatacak kadar densizlik yaptığına göre sinoplu olamazsın.Sinop için Sinop lular karar vermeli bu çok önemli bir husustur ve Sinopta ki bilinç seviyesine bakın kuralım diyorlar ama kurmayın diyoruz.Çün kü yapılmasından ziyade yapılmamasın da kar var sen kendin bilincini yitirmiş olmalısın ki Sinoplulara saldırıyorsun anlaşılan sen Sinoplularıda tanımıyorsun.Sinoplular öyle sakin barış sever olduğuna bakıp korkak olduğunu kimse düşünmesin.Unutmayın ki Türkiyenin İlkleri çoğunlukla Sinoptandır.Sinoplunun Kendine yetecek beyin gücü vardır senin gibilere ihtiyaç yoktur.Tüm Sinoplulara selamlar.